Wednesday 25 September 2013

Claypot

Suatu malam, suami ku ingin sangat mau makan ABC. Ye lah, selalunya ABC ni famos semasa bulan puasa atau bulan Ramadhan sahaja, terutama di bazaar Ramadhan. Kalau hari-hari biasa, susah sikit mahu dapat, kecuali di tempat-tempat yang biasa menyediakannya. Malam tu, disebabkan teringin sangat mahu makan, kami pun pergi lah ke gerai di Putatan dekat Giant Supermarket tu. Tujuan memang mahu makan ABC sahaja. 



Sesampai kami di sana, kami pun duduk dan seorang pelayan datang untuk mengambil pesanan makanan kami. Kami pun memesan ABC. Pelayan tersebut bertanya, samada mahu pesan makanan. Kami menyatakan itu sahaja dan tidak mahu makan apa-apa.  Tetapi pelayan berkenaan seperti mahu juga agar kami memesan makanan, maka kami pun memesan sotong kangkung. Ok dia maklumkan dengan senang hati. Tidak lama selepas itu, pelayan tersebut datang semula ke tempat kami dan memaklumkan yang kuah untuk sotong kangkung telah habis. Maka kami pun, cakap ndak apa, kami hanya makan ABC sahaja.

Tidak lama selepas itu, pelayan berkenaan datang semula ke tempat kami dan menyatakan mereka ada menyediakan menu dan memberikan kami menu, seperti mahu kami memesan sesuatu. Mahu, tidak mahu, kami pun memesan claypot. Pelayan tersebut pun membawa menu yang diberikan tadi dan berlalu dengan senang hati. Seketika kemudian, pelayan tersebut, datang semula ke meja kami.... "Pakcik, katanya, kami tiada piring untuk claypot, katanya". hmmm ndak apa lah kami katakan. Kalau tiada, ndak payah lah, kami katakan. Tadi pun kami hanya mahu makan ABC sahaja. "Tapi pakcik, kalau pakai piring biasa boleh kah?". Aku hanya tersenyum.... hmmm Rasa mahu tergelak di situ juga. ok boleh lah, suami ku katakan. Piring apa pun boleh lah.... Kemudian datang tukang masak dia ke meja kami, dan bertanyakan samada boleh kah tidak menggunakan piring biasa sahaja. Kami tiada masalah, dan katakan ok sahaja.

Selepas mereka berlalu pergi. Suami ku pun katakan, selepas ni apa lagi yang tiada. hmmm Kalau tahu tadi bagus juga bawa gelas dan piring sendiri untuk makan di sini ya... hahaha aku cuma tergelak sahaja. Begitulah kan, kesian juga orang kita, kita orang ni, mahu berniaga, tetapi, masih banyak yang tiada dan kekurangan kan. Kalau tiada, jangan lah di letak di menu. Mahu marah pun ndak jadi, kami hanya tergelak bila "claypot" tersebut sampai.... Boleh lah, di piring pun ok juga, bukan semestinya di pot tanah liat kan...  Yang penting isinya, bukan luaran nya sahaja.

1 comment: