Sunday 28 April 2013

Pengalaman berkerja dengan Jepun

Orang-orang Jepun memiliki budaya kerja yang sangat tinggi. Mereka amat tekun dan komited dengan kerja mereka. Memang ramai yang setuju kan. Di sini saya akan menceritakan beberapa pengalaman selama lebih kurang 10 tahun bekerja dengan orang-orang Jepun. Ada pahit, manis, masin, masam dan tawar. :-)



Bermula Februari 2000, satu projek Kerajaan Negeri, UMS dan JICA telah dipersetujui untuk dijalankan bagi tempoh 5 tahun sehingga Januari 2007.  Kemudian dilanjutkan lagi selama 5 tahun sehingga 2012. Projek ini dinamakan Bornean Biodiversity and Ecosystems Conservation (BBEC) programme in Sabah dan matlamat utamanya adalah untuk melindungi biodiversiti dan ekosistem Sabah daripada sebarang ancaman. Sepanjang tempoh projek ini, seorang ketua projek telah ditempatkan di Sabah bersama 4 orang lagi pakar yang khusus dalam bidang penyelidikan, hidupan liar, pengurusan taman serta pendidikan alam sekitar yang semestinya dari negara Jepun. Tempoh masa bagi setiap pakar tersebut berkhidmat adalah selama 2 tahun sahaja. Selepas 2 tahun, pakar yang lain akan menggantikan perkhidmatan seterusnya. Oleh yang demikian, sepanjang projek berkenaan, berbagai ragam pakar-pakar Jepun yang telah kami kenali.



Ada seorang pakar tersebut telah memeluk agama Islam. Seperti yang kita tahu, ramai orang Jepun (tapi tidak semua) tidak mempercayai sebarang agama atau mengamal agama Shinto atau Buddha. Pakar yang disebutkan tadi ni, walau dia bersifat pemarah, kurang sabar, tetapi mereka berfikiran terbuka dan bersedia menerima kritikan. Mereka terbuka untuk memperbaiki diri mereka untuk menjadi yang lebih baik. Mereka sentiasa ada keinginan untuk mempelajari sesuatu yang baru. 



Sementara itu, dengan budaya kita menghormati tetamu dan menjamu tetamu apabila berkunjung ke tempat kita, tidak kira rumah atau pejabat, telah pernah menjadi suatu topik yang hangat. Terdapat satu aktiviti yang dilaksanakan di bawah projek ini di suatu kawasan. Pihak Jepun/JICA berkeras bahawa, mereka tidak akan membayar tempahan makanan semasa aktiviti tersebut. Mereka, menyatakan bahawa, mereka boleh membayar apa jua bentuk bantuan atau pembelian lain, tetapi tidak makanan. Pihak kami pada mulanya agak hairan dengan pendirian tersebut. Setelah beberapa pegawai kami yang telah ke Jepun untuk mengikuti kursus di Jepun, barulah kami memahami budaya mereka. Semasa kami di Jepun, jika kami hendak melawat ke mana-mana atau berkunjung ke tempat-tempat mereka atau pejabat-pejabat mereka, jarang sekali kami di jamu makanan. Sebaliknya, kami dinasihatkan untuk membawa minuman sendiri. Sejak kami memahami perkara tersebut, tidaklah kami mempertikaikan lagi perkara seperti itu. Tetapi kami, seperti lazimnya adat kita, tetap menempah makanan walau untuk mesyuarat dalaman, dan, memandangkan mereka juga sepejabat dengan kami, kami sering memanggil mereka untuk makan bersama walau mereka tidak ikut serta dalam mesyuarat yang diadakan. 



Mengenai pengalaman pahit pulak, kawan saya L, pernah menangis kerana dimarah oleh salah seorang pakar dari Jepun. Bukan itu sahaja, pakar tersebut telah mengadu kepada ketua jabatan kami mengenai perkara itu. Puncanya kerana lambat memberi atau menyiapkan laporan serta minit mesyuarat yang diminta. Nasib baik lah ketua jabatan kami bukanlah seorang yang akan terburu-buru mengambil tindakan dengan aduan yang diterima. Nasihat yang diberi oleh Ketua Jabatan saya telah dapat menyejukkan perasaan kawan saya. Saya juga turut membantu L, kerana saya tahu L, belum berapa mahir dengan penggunaan komputer. Dia menyatakan bahawa, minit dan laporan yang dibuatnya hilang tanpa dapat disimpan terlebih dahulu. Tetapi yang baiknya pakar tersebut tidak juga memendam perasaan dendam atau benci, tidak berapa lama selepas kejadian tersebut, mereka berbaik-baik semula. Tugas-tugas juga dapat dilaksanakan dengan baik.




Saya sendiri telah beberapa kali ditegur kerana lambat untuk mengemaskini laman web. Tetapi saya hanya "cool" atau buat-buat bodoh dan menyatakan yang saya akan siapkan atau laksanakannya jika saya memperoleh maklumat dari kawan-kawan atau pegawai-pegawai lain yang mempunyai maklumat yang berkaitan. Jika saya tidak terima maklumat tersebut bagaimana saya hendak melaksanakannya. Kadang-kadang mereka rasa tidak puas hati dengan jawapan saya. Tapi saya tidak mahu mewujudkan satu ketegangan semasa menjalankan tugas yang diberi. Sebaik mungkin saya cuba selesaikan secepat mungkin.  




Seperti yang saya sebutkan dalam artikel saya sebelum ini mengenai kepentingan masa oleh masyarakat Jepun, ianya kadangkala menjadi isu semasa menjalankan tugas bersama. Beberapa pakar Jepun serta pekerja tempatan yang bekerja dengan mereka telah ditempatkan di ruang pejabat kami. Kami sering berborak dengan staf-staf mereka. Tetapi, mereka melarang staf mereka untuk bersembang-sembang dengan kami lebih dari 15 minit. Ya, hanya 15 minit sahaja masa maksimum untuk staf mereka turun minum (jika perlu) atau bersembang. Terpaksalah kami hormati larangan tersebut. 

Pernah beberapa kali, oleh kerana isu yang dibincangkan belum mencapai kata putus, mesyuarat tetap diteruskan. Kadangkala bagi kita, jika tidak terlalu penting, kita tangguhkan dahulu mesyuarat tersebut ke masa yang lain. Tetapi, bagi mereka, selagi belum siap, jangan harap boleh balik. Pernah pada awal projek, beberapa kali mesyuarat habis sehingga jam 6 lebih. Sehingga masuk waktu maghrib. Begitulah bersemangatnya mereka dalam melaksanakan tugas yang diberi. Memang tiada tandingan dengan pegawai-pegawai kita dalam ketekunan mereka menjalankan tugas mereka. Jika hari biasa pun, di pejabat, merekalah pekerja yang paling akhir sekali balik. Jika kami tanya jam berapa mereka selalu balik, mereka akan katakan dalam jam 8 atau 9. Kalau kita rakyat Malaysia, masa tersebut, kita telah bersama keluarga kita masing-masing. 

Satu lagi amalam pekerja-pekerja Jepun yang boleh kita pelajari adalah mengenai perancangan, penulisan laporan dan pelaksanaan pemantauan.Perancangan yang dilakukan sentiasa teliti. Setiap perancangan akan diolah dalam satu kertas cadangan yang mempunyai matlamat, tujuan, output, input, verifiable indicators, bagaimana untuk mendapatkan indicator tersebut, dan setiap aktiviti yang akan dilaksanakan yang dipanggil Project Design Matrix. Semua ini didalam satu muka surat sahaja agar senang untuk melihat dan memantau. Untuk setiap aktiviti itu pula, satu perancangan menyeluruh untuk jangkamasa projek (untuk mengenalpasti bila aktiviti itu akan dilaksanakan bagi setiap tahun) hendaklah diperincikan. Ini dipanggil Plans of operation (PO). Apabila ini dibuat, kita sudah dapat menjangka, bila sesuatu aktiviti itu akan dilaksanakan, siapa yang akan melaksanakannya, kos yang terlibat serta peralatan-peralatan yang diperlukan untuk melaksanakannya. Oleh itu, dengan terhasilnya PO ini, setiap tahun, agensi pelaksana boleh merujuknya untuk melaksanakan program serta aktiviti. Pemantauan juga dilaksanakan berdasarkan senarai aktiviti yang dirancang di dalam PO. Berapa aktiviti yang telah dilaksanakan, serta apakah program serta aktiviti-aktiviti yang menyumbang kepada senarai aktiviti yang dirancang. Begitu teliti bukan. Penyediaan laporan, pada mulanya, dilaksanakan setiap bulan! Oleh kerana terlalu banyak masa yang digunakan untuk menulis laporan, pihak Jepun dan Sabah bersepakat untuk menyediakan laporan 3 bulan sekali. Kemudian, di kurangkan lagi kepada 6 bulan sekali. 

Jangan tak percaya, ada kawan-kawan saya yang serik mau bekerja dengan Jepun ni.... hehe Tetapi sebenarnya banyak juga pelajaran, pengajaran dan pengalaman yang saya perolehi dari mereka. Pengalaman itu lah yang mendewasakan kita. Insya Allah, seboleh-bolehnya dan sebaik-baiknya kita ambil yang baik-baik sahaja dari mereka ini. Sentiasalah berfikiran positif untuk menghasilkan satu pengalaman yang marvelous.  

  

 

No comments:

Post a Comment