Tuesday 30 April 2013

Tokyo Disneyland

Tokyo Disneyland ialah suatu tempat tarikan pelancung yang terkenal di Jepun. Sejak kami menjejakkan kaki ke Jepun, itulah tempat yang betul-betul menjadi idaman kami untuk dilawati. Walaupun tempat tersebut tiada dalam jadual kursus, kami berusaha untuk mempelajari cara-cara untuk ke tempat tersebut. Bila hujung minggu, tiada jadual khusus yang diberikan, kami pun sepakat untuk ke lokasi berkenaan.


Terdapat berbagai cara ke lokasi tersebut seperti melalui bas atau keretapi. Jika melalui keretapi pula, perlu tukar-tukar keretapi lagi. Oleh itu, dari Tokyo International Centre (TIC) ke stesen Shinjuku (salah satu stesen terbesar di Jepun) kami menaiki keretapi. Di stesen Shinjuku, kami ikut Saikyo Line, kemudian tukar keretapi lagi di Osaki guna Rinkai Line, kemudian di Shin Kiba kami tukar keretapi lain ke Maihama iaitu stesen yang terdekat sekali dengan Tokyo Disneyland. Perjalanan ke Tokyo Disneyland memang suatu pengalaman yang sukar untuk dilupakan. Di Malaysia kita hanya ada LRT, MRT tetapi di Jepun mereka ada lebih 30 jenis line yang berbeza. Pening juga jika tidak memahami, apatah lagi dengan orang-orang jepun yang tidak tahu bercakap Inggeris, lagi salah satu cabaran kami untuk sampai ke destinasi.     


Sesampai kami di depan pintu masuk Tokyo Disneyland, kami sungguh teruja. Tidak sangka kami akan menjejaki kaki ke tempat tersebut. Lebih kurang macam rusa masuk kampung lah juga excited kami tu. Tiket masuk adalah lebih kurang 4,500 yen lebih kurang RM140. Memang habis duit elaun kami gunakan.  


Salah satu tempat yang kami pergi di Tokyo Disneyland ialah Pooh's Hunny Hunt. Tetapi memandangkan terlalu ramai orang yang berbaris untuk masuk ke tempat itu, kami hanya sempat bergambar sahaja. Tengoklah di gambar tu, berderet-deret orang yang beratur untuk membeli tiket. 


Kami sempat masuk ke Snow White's Adventure. Itu pun sebab tidak ramai orang. Dapat lah juga berpeluang melihat keadaan di dalam. Ndak kisah lah, untuk budak-budak kah atau tidak. Yang penting, dapat berpeluang tengok sendiri keadaan di dalam tu, dengan menaiki kereta yang agak kiut juga. 

ni lah kereta tu


snow white

Kemudian kami masuk ke Mickey PhilHar Magic. Kami tengok cerita 3D dari karakter kartun Disney, Mickey Mouse, Donald Duck. Movie tu lebih kurang dalam 10 - 15 minit. 

 
Rumah-rumah kartun pun ada. Ada rumah Mickey Mouse, Goofy's Paint and Play House (seperti di atas). Kami sempat tengok dan ambil di luar sahaja.  

Yang di atas tu ialah Alice's tea party. Ni pun, kami tak kesampaian mahu naik. Ambil gambar ja lah.

Yang ni kami sanggup beratur panjang. Ramai sangat orang naik Gadgets Go Coaster ni. Tapi, berbaloi lah menunggu lama. Puas hati dapat naik coaster ni. Bila lagi kan.


Semasa kami di sana, ngam-ngam ada perarakan kereta-kereta berhias sempena sambutan 30 tahun ulangtahun kewujudan Tokyo Disneyland. Sungguh seronok pulak dapat tengok live. Karakter-karakter disney yang tidak pernah kami tengok juga, dapat kami lihat di sana.




Cuma satu sahaja karakter katun yang bukan karakter disney, tetapi kami tidak jumpa di mana-mana tempat di Jepun. Iaitu karakter doremon. Sedangkan di negara kita karakter tu sangat famos dan yang kita pasti ianya dari negara Jepun. Tetapi, rata-rata kedai mainan di Jepun, tiada di jual patung-patung doreamon tersebut. Kami juga terasa hairan. 



Apa pun, matlamat kami untuk sampai di Tokyo Disneyland telah tercapai. Pengajaran dari hasil pengalaman kami ke tempat tersebut ialah, jika kita bersungguh-sungguh, kita pasti dapat mencapai apa jua keinginan kita. Duit bukan penghalang, jika kita bersatu hati, insya Allah pasti berjaya.

1 comment:

  1. Hi kak, boleh share ka mcm mana nak beli ticket di station mereka sana?

    ReplyDelete