Monday 29 April 2013

Ikan salmon

Ikan salmon adalah sejenis ikan laut dari family Salmonidae. Ikan ini terdapat banyak di kawasan Lautan Atlantik dan Lautan Pasifik. Oleh itu, semasa saya melawat negara Jepun, saya berkesempatan untuk melihat sendiri kehidupan ikan-ikan salmon ini.


Secara umumnya ikan salmon ini sering berhijrah untuk berkembang biak. Ia tergolong dalam spesis anadromous. Ikan salmon lahir di perairan air tawar yang kemudiannya berhijrah ke lautan. Ikan salmon ini akan kembali semula ke air tawar untuk menetaskan telurnya. Terdapat kajian atau penelitian yang dijalankan mengatakan bahawa, ikan salmon akan kembali semula ke tempat di mana ia dilahirkan. Sangat menakjubkan bukan. Ia akan kembali ke perairan air tawar yang deras, semata-mata untuk menetaskan telurnya. Mereka akan mengharungi sungai sejauh 1,400 km dan mendaki setinggi 2,100 m dari lautan menuju ke tempat di mana mereka di lahirkan.



Ikan salmon ni memang sedap. Dengan isinya yang berwarna oren, lembut. Ikan salmon kaya dengan Omega 3, sejenis lemak yang tidak tepu yang begitu baik untuk tubuh terutama jantung. Selain itu ikan salmon juga baik untuk kulit.



Apakah pengajaran dari perjalanan hidup ikan salmon ini yang dapat kita perolehi? Ingatlah asal usul kita. Walau sejauh mana pun perjalanan hidup kita, ingatlah tempat dimana kelahiran kita, ibu yang melahirkan kita, bapa yang memungkinkan kita wujud di dunia ini, serta yang paling penting Allah yang menciptakan kita. 

No comments:

Post a Comment