Monday 16 September 2013

Kursus Penjenamaan

Selepas sahaja menghadiri kursus video hari Jumaat lepas, saya terus mendaftar Kursus Penjenamaan yang dianjurkan oleh ANGKASA. Ianya bukan diwajibkan atau dimestikan, tetapi sejak awal tahun saya ternanti-nanti kursus ini. Dengan menghadiri kursus ini saya berharap akan dapat membuat penjenamaan jika suatu hari nanti saya berpeluang menghasilkan produk untuk koperasi kami. Insya Allah. Doakan saya ya. 

antara peserta kursus. ramai juga kan


Sebenarnya bengkel ini ada kaitan juga dengan seminar yang baru saya hadiri iaitu mengenai Harta Intelek. Semasa kursus ini iaitu dari hari Jumaat hingga Ahad, pihak penganjur ada menyediakan penginapan, makan dan minum. Namun, ianya tidak dapat saya nikmati oleh kerana saya terpaksa berulang alik ke rumah dan urus anak serta suami saya yang kurang sihat dek aksiden motor tempoh hari. Oleh itu, saya hanya pergunakan masa yang dapat untuk memahami seberapa banyak ilmu yang diajar. Saya pastikan saya faham agar dapat diaplikasikan kemudian nanti. 





Di sini saya kongsikan bersama apa yang telah saya pelajari, supaya saya ingat dan boleh juga digunakan oleh sesaiapa yang meemrlukan di luar sana. 

Perkara pertama yang perlu ditetapkan untuk mencari sesuatu jenama untuk produk kita adalah menetapkan strategi yang digunakan. Kita boleh memilih lebih dari satu strategi untuk sesuatu produk. Beberapa strategi yang ada adalah: 
1. Strategi Penjenamaan pelbagai produk 
      1 nama untuk semua produk 

2. Strategi Penjenamaan Pelbagai jenama 
     1 nama untuk satu produk 

3. Strategi Penjenamaan Individu / Peruncit 
    Beri jenama untuk produk yang tidak dikeluarkan sendiri 

4. Strategi pelbagai jenama 
    1 produk mempunyai pelbagai jenama 

5. Strategi Jenama Ikon 
    Jenama untuk kumpulan tertentu 

6. Mixed branding

Langkah-langkah untuk membuat sesuatu jenama adalah seperti berikut: 
1. Tentukan jenama anda 
     a. Analisa jenama anda - ciri-ciri produk anda yang berbeza dari produk lain
     b. Analisa pelanggan 
     c. Analisa jenama pesaing  - buat SWOT analisis untuk pesaing 

2. Mencari Nama jenama 

3. Menghasilkan Logo dan tanda perniagaan 

4. Menulis mesej jenama 

5. Menghasilkan tagline 

6. membentuk template 
    - kad perniagaan, kepala surat, brosur, blog, website 

7. Jujur dengan jenama 

8. Konsisten

2 comments:

  1. Wow..ilmu yang bermanfaat..manalah tahu nanti aku akan punya jenama sendiri nanti...

    ReplyDelete