Thursday 12 September 2013

Hutan Simpan Paya Gambut Klias

Pernah ke Hutan Simpan Paya Gambut yang terletak di Klias, Beaufort? Kalau belum pernah ke sana, sudi-sudi kan lah datang. Ndak jauh pun dari Kota Kinabalu. Hanya mengambil masa kira-kira dalam 2 jam lah, kalau bawa kereta dalam 60 km sejam.


Kami telah ke sana beberapa minggu yang lepas (lupa pulak tarikhnya...haha). Tujuan utamanya membawa pelajar praktikal kami agar dia mempelajari serba sedikit mengenai tanah lembap atau kawasan paya gambut. Kami pun ambil peluang ni untuk jalan-jalan lah. Lebih-lebih lagi kawan saya seorang yang pakai baju pink di atas tu memang kaki jalan. hehehe, jangan marah ya. Sesampai kami di sana, kami telah disajikan dengan video mengenai kawasan tersebut.

Kami dimaklumkan bahawa, kawasan sekitar tempat tersebut sering mengalami masalah kebakaran terutama pada musim kemarau. Memandangkan api di kawasan tanah gambut ni, biasanya di dalam tanah, maka agak susah untuk memadamkan api tersebut. Gambar di atas tu, adalah tempat di mana saluran air dari bawah tanah digunakan untuk memadamkan api. 

Sebelum masuk, isi dulu buku pelawat. Sementara tu, tengok kipas dan lampu di atas tu, cantik bukan.
Selepas mengisi buku pelawat, kami pun berjalan di titian kayu (boardwalk)sepanjang 2.7km. Tengok tu, kawan kita yang seorang tu, bersemangat betul...Terdapat 7 buah hentian (seperti gambar di bawah) di sepanjang laluan tersebut dan di salah satu hentian terdapat menara yang boleh di naiki untuk melihat pemandangan sekitar kawasan tersebut. 

 Contoh hentian yang terdapat di sepanjang boardwalk tersebut. 

Saya tidak habis kan perjalanan boardwalk tersebut. Kawan-kawan yang lain, siap naik menara lagi. Diaorang boleh lah, muda lagi. Aku ni sudah tukar enjin, jadi, ndak boleh terlampau berabis. Kena slow and steady. Jika kita lihat di bawah tu, jalan kayu tu, di sesetangah tempat, penuh juga dengan tumbuhan. Kawan cerita, ada kayu-kayu tu yang patah, tidak boleh lalu. Terpaksa lalu dari tanah. Mungkin, tidak diselenggara dengan baik. Atau belum dapat peruntukan untuk membaik pulih lagi.
Di sepanjang perjalanan tersebut, terdapat beberapa tumbuhan yang saya kenali seperti pokok Menggaris (gambar bawah), pokok lemiding (atau pokok paku), emmm itu ja yang saya tahu. oh ya, diaorang yang pusing habis tu boardwalk, ada jumpa dan ambil gambar pokok nephentes. 

oh ya, ada satu perkara lagi yang menarik hati saya semasa saya balik ke tempat permulaan sebelum kami berjalan di boardwalk tersebut. Ukiran kayu di tempat tersebut menarik hati saya. Untuk melambangkan tempat tersebut terdapat beberapa haiwan ianya ditunjukkan di ukiran kayu seperti gambar di bawah. Cantik bukan..... hehehe kalau tak cantik pun, bagi saya ianya kreatif.


Ok lah itu sahaja untuk kali ini. Kalau sesiapa yang belum ke sana tu.... haaa datang lah. Sesuai juga untuk mengadakan hari keluarga, kerana tempat ini lengkap dengan rumah rehat, dorm dan bilik untuk disewa. Jungle trekking pun ada. Bak kata orang, macam-macam ada....hehe Saya tak dapat apa pun mempromosi tempat ni. Cuma, pada pemerhatian saya bila pertama kali datang sini adalah, tempat ini sunyi dan seperti terbiar tiada orang. Mungkin juga tiada atau jarang aktiviti yang dilaksanakan di sini, kecuali, pada musim-musim tertentu seperti cuti sekolah sahaja. Oleh itu, apa lagi, buat lah aktiviti yang sesuai diadakan di sini, ok .... chiaooo


4 comments:

  1. Woww..bestlah nanti mungkin saya akan bawa keluarga saya menginap di situ dan membuat night tracking..budak skrang asyik dengan gadget saja dan langsung tidak tahu menikmati dan menghargai keindahan alam...pada saya tempat ini sejuk..tenang..damai..relax..dan seronok..sesuai dengan jiwa saya..hehe..

    ReplyDelete
  2. Bagus.... boleh santai-santai di sini. Lupa pulak mahu ambil gambar dorm dan rumah rehatnya. tetapi, memang kemas lah.

    ReplyDelete
  3. Bila kh tarikh penubuhan paya gambut tersebut.

    ReplyDelete