Sunday 15 September 2013

Chicken Soup for the soul

Cipta Kebahagiaan Kita

Semasa kursus video di Wisma MUIS, saya berkesempatan untuk membeli sebuah buku yang bertajuk di atas. Terdapat 100 cerita inspirasi mengenai mencipta tujuan, semangat dan kebahagiaan hidup kita dalam buku ini. 

Setakat ini saya belum habis membaca buku ini lagi. Baru baca 2 kisah iaitu mengenai seorang yang menghidap kanser tapi masih bersemangat untuk hidup. Satu kenyataan yang menarik hati saya dalam kisahnya ialah "Hargai setiap hari dalam kehidupan kita". Oleh itu kita hendaklah sentiasa bersyukur kehadrat Allah atas nikmat kehidupan yang telah diberikan kepada kita. Ramai lagi orang lain yang hidupnya menderita tetapi kita diberikan kenikmatan hidup yang aman, senang, tenteram, sihat dan harmoni. 

Kita janganlah sentiasa merungut dengan apa yang kita hadapi. Merungut ni adalah salah satu sifat negatif yang mesti kita kurangkan atau hapuskan sama sekali, kalau boleh. Misalnya kita selalu merungut mengenai gaji tidak naik-naik, bos tidak adil, bosan dan sebagainya. Salah satu cara untuk mengurangkan sifat negatif ini adalah dengan mencatat setiap kesyukuran yang kita dapat. 

Misalnya: 

 1. Syukur bos telah meringankan tugas saya dengan meneri tugas tersebut kepada kawan saya. 
 2.  Syukur saya masih mempunyai pekerjaan kerana ramai lagi belia-belia di luar sana yang masih menganggur. 

Dan sebagainya. Buatlah rekod setiap hari setiap kesyukuran yang kita rasakan dan hadapi. Ini adalah petua yang saya baca dari buku yang telah saya beli ini. Marilah kita cuba bersama-sama ok. Bah, itu sahajlah sup ayam untuk santapan rohani anda pada hari ini.

2 comments:

  1. Ya..aku start sudah menulis kesyukuran aku.....Syukurallhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. hehe itu satu permulaan yang bagus...

    ReplyDelete