Monday 1 July 2013

Bila kucing tiada tikus berkeliaran

Haaa.... betul ka perumpaan di atas tu. Bila sang kucing tiada, tikus pun berkeliaran. Maksud peribahasa tu, bila boss tiada, apa lagi, bermaharaja lela lah sang tikus.... oppsss jangan lah pulak ada yang terasa. Bukan mahu perli atau apa-apa, cuma, sudah menjadi kenyataan. Lumrah kehidupan kita kan. Bukan kah begitu? 

Kalau diri saya sendiri, tak perlu tunggu kucing tiada. Kalau betul nak jadi bermaharaja, buat ja... haha tu baru lah lawan tokeh nama nya kan.... Bukan apa, kalau setakat 2 atau 3 kali buat tu ndak apa bah. Jangan saja setiap hari buat sehingga satu apa pun tidak buat kan. 

Sendiri buat, sendiri tanggung lah. 

Ok lah, tiada apa yang hendak di update ni. Kepada yang tengah berkursus tu, selamat berkursus. Jangan ponteng-ponteng ke shopping kompleks pulak. 

Oh ya, jangan lupa ole-olenya ya....hahah

4 comments:

  1. Hahaha...tikus kepala hitam memang nakal..ntah la..kadang2 aku pun jadi tikus jugak..(to be honest)..setiap kali buat aku rasa bersalah jugak...bila kuching tiada aku rasa dapatlah aku settlekan urusan2 peribadi aku...tapi janganlah sampai sehari suntuk ponteng. ..agak2 la sikit...nanti...jgn pulak buat2 garu kepala gaji mcm ndak cukup..disebabkan hilang keberkatanya..taukah kenapa dlm surah al-fatihah ada menyebut "tunjukkanlah aku jalan yg lurus"..??...jawapannya..to be continue..(buat ingatan diri sendiri dan sahabat yang disayangi)

    ReplyDelete
  2. Alamak...patutlah kengkadang aku rasa mcm ndak cukup ja duit gaji ku.... Ya Allah ya Tuhan ku... tunjukkan lah aku jalan yang lurus....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam sehari...kecuali waktu uzur syarie... (biar macam ayat ustazah pilihan skit)..kita membacakan ayat ini jumlahnya sama dengan bilangan rakaat solat wajib yang didirikan...boleh jadi lebih lagi sbb akan baca di luar solat jugak kan...berbalik kpd persoalan jalan yang lurus...bukankah jalan yang lurus itu mudah saja pada pandangan mata kasar..tetapi yang mudah itulah sebenarnya sukar sebab sebagai contohnya..kita sudah tahu benda tu kita tidak patut buat tetapi tetap juga kita buat (kes tikus dan kucing)..disebalik larangan..peraturan dsbg...betapalah kita ini insan yang lemah dan banyak berdosa..moga2 Allah s.w.t akan ampunkan dosa kita dengan berkat surah Al-fatihah tersebut..Allahualam..(macam ustazah betul)..

      Delete
  3. Terima kasih Ustazah.... :-) memang ada tokoh jadi ustazah. Ustazah Blog....

    ReplyDelete