Friday 12 July 2013

Kesesakan lalulintas

Kesesakan lalulintas atau lebih dikenali dengan "jem" semakin menjadi-jadi di Kota Kinabalu ni. Mungkin kenderaan semakin banyak di jalan raya. Jalan raya pulak lambat untuk di perbesarkan dan diperbaiki ataupun dinaik taraf. Akibatnya, haaa jem lah. Bikin sakit kepala kalau jem kan. Lebih-lebih lagi di bulan puasa ni. 

Semasa bulan puasa ni, staf wanita yang bekerja di jabatan-jabatan Kerajaan Negeri dapatlah berpeluang balik awal. Seawal jam 3 petang. ehm ehm....Tapi ada juga tu yang balik lebih awal... haha kedapatan. Jika staf wanita balik awal sedikit, sepatutnya, kuranglah sikit jem bah kan. Ini, tidak. Beberapa hari ni, sejak balik awal, saya perhatikan, dalam jam 4 kereta semakin banyak yang masuk ke bandar. Yang balik pun ramai juga. Bikin bingung kepala, kenapa banyak betul kereta bah... 

Tadi, anak saya seorang balik jam 4 dan seorang lagi jam 4.30 petang. Bayangkan dari KK jam 4:40 petang sampai rumah di Putatan dalam jam 6 petang sudah! Berapa jam di jalan raya saja. hmmm memang masih sakit kepala saya disebabkan oleh kesesakan jalan raya ni. Bikin panat pun iya. 

ok lah itu saja update untuk hari ni. Pasal ini jem. Nasib lah saya bukan engineer. Kalau ndak, mahu buat plan lagi macamana mahu kasi supaya tidak jem... Cuba dulu, kasi cadangan sesapa yang ada idea tu... kasi tolong dulu kita punya pakar-pakar engineer  di Sabah ni kenapa macam ini. 

Nasib ja puasa. OK, esok jangan lupa sahur dan puasa ok.

2 comments:

  1. iya btul...saya pun heran mengapa babu2 sudah pulang jam 1 - 3 petang pun jalan masih jem??...mengikut pemerhatian saya bulan puasalah jugak banyak berlaku kemalangan....mulalah otak ligat membuat andaian2 (walaupun dulu dapat stakat cukup makan subjek kebarangkalian)....mungkin orang tu lapar sangat...atau orang tu sakit perut...(ndak patut jugak, sebab ini bulan puasa....sambil buat gaya garu2 dagu mata tengok atas belah kiri..kepala sengetkan sikit)...kesimpulannya bulan puasa ni kena lebihkan sabar...bawa2 berzikir bila pegang stereng tu...abiss office hour orang berdesap..desupp rushing pulang untuk berbuka puasa di rumah atau singgah di bazzar ramadhan yang berhampiran....setakat hari ni..belum lagi berbuka puasa di atas jalan...tapi masa saya di EPD dulu...memang selalu la..korek2 kurma dalam beg bila stuck di jalan...hehehe........masih demam??..makan ubat dan selamat berbuka puasa..hari ni saya akan ke Bazzar Ramadhan.. :-)

    ReplyDelete
  2. oooo kau panggil aku babu ya.... hehe beli apa di Bazar Ramadhan? hari ni hari Sabtu, walaupun kereta banyak tetapi tidak seteruk hari Jumaat. Dalam pemerhatian saya, semasa hari Jumaat lah hari yang paling jem sekali. Ntah kenapa. Mungkin, hari Jumaat, orang terus balik kampung. Jadi berduyun-duyun lah orang bali ke kampung masing-masing. Haha... ntah lah. tapi hari ini, kepala tidak berapa sakit semasa di jalan raya. Alhamdulillah....

    ReplyDelete