Friday 28 June 2013

Kek batik

Membuat kek adalah salah satu terapi otak yang baik. Ia dapat menenangkan kita di kala kita stress atau tekanan. Ni ada satu lagi resepi yang selalu saya buat terutama semasa raya atau stress. 



Bahan-bahan: 

170 gm butter
1 tin besar susu pekat manis
1 gelas gula
11/2 gelas milo
1 gelas air
3/4 gelas nestum
3/4 gelas koko
1 sudu kecil esen vanilla
4 biji telur
1 packet biskut marie (di belah 4) 

Cara membuatnya: 

Masukkan semua bahan (kecuali biskut marie) dalam periuk yang agak besar dan panaskan di atas api. Api jangan kuat atau besar sangat, sebab, kalau mendidih, meletup-letup atau memercik ke tangan. Semasa panaskan di atas api, jangan lupa untuk mengacaunya supaya tidak melekat atau tidak berkerak di periuk tu.... Kacaulah ia sehingga pekat. Kalau mahu tahu pekat atau tidak adunan kita tu, kita angkat sikit guna senduk. Kalau cepat ja jatuh tu, masih belum pekat lagi. Tetapi kalau adunan tu lambat jatuh, ha, ok lah tu, dah pekat. Selepas tutup api, biarkan sejuk. 

Kalau adunan tadi dah sejuk, baru masukkan biskut marie yang telah di belah 4. Kemudian, masukkan dalam pembakar tin yang telah digris dan diletakkan kertas minyak. Ratakan. Lepas tu bakar lah di oven lebih kurang 30 - 40 minit. Jangan lama sangat, nanti hangus pulak. 

Selalunya saya buat kek ni dalam 3 adunan. Jarang lah buat satu adunan ja. Kadang tu saya ambil tempahan juga. Kalau ada sesiapa yang nak order pun boleh juga. Setakat ni, satu adunan RM60 ja. Ada sesiapa nak order?  


Ok selamat mencuba membuat kek batik. Kalau sesiapa yang suka coklat, kek ni memang sedap. Tapi memandangkan sekarang ni, kita kena juga jaga kesihatan kita, kalau nak kurangkan manis, kurangkan lah gula atau susu pkat. Tetapi selalunya saya kurangkan gula lah....



No comments:

Post a Comment