Monday 10 June 2013

Friends are God's way of taking care of us

Kawan adalah anugerah Tuhan yang tidak terhingga. Merekalah yang banyak membantuku dari segala-gala masalah yang dihadapi. 

Di sekolah rendah, kawan rapat atau kawan karib saya adalah Hamisah. Sudah lama saya tidak jumpa dia, sejak kami melanjutkan pelajaran di sekolah menengah. Ya, seingat saya, ada sekali sahaja saya berjumpanya di Tawau apabila kami menganjurkan satu seminar ICT di Tawau, pada tahun 1998 / 1999 kalau tidak silap saya. Dia bertugas sebagai jururawat. Itu sahaja yang dapat saya tahu dalam masa yang singkat perjumpaan kami. Namun demikian, saya tidak akan pernah lupakannya. Dialah kawan pertama yang akrab denganku. Kami sekelas, tapi tak ingat pulak dari Darjah 1 - 6 ka, sebab semasa di darjah 1, saya 1 kuning, lepas tu saya masuk 2 Jingga sehinggalah ke darjah 6, iaitu 6 Jingga di SK Tanjung Aru. Kami pergi sekolah agama yang sama, iaitu di Sekolah Agama Sembulan. Kami juga pernah mengaji bersama di Masjid Sembulan. Oleh kerana kami sering berjumpa dan bersama, kami pun menjadi akrab. Kami sering berkongsi masalah, cerita, belajar bersama, bermain. We take care of each other.

Semasa di sekolah menengah pulak, saya telah dimasukkan di sekolah berasrama penuh. Jauh dari keluarga. Hanya kawan-kawan peneman di kala suka dan duka. Di sini, saya mula mengenal erti tanggungjawab, tanggungjawab kepada keluarga, kedua ibu bapa, guru-guru juga kepada diri sendiri. Saya mula belajar berdikari, cuci baju sendiri, mengemas, membersih, menjaga diri sendiri dan sebagainya. Di sini juga saya perlu belajar untuk berkawan dengan ramai kawan agar kami dapat saling membantu antara satu dengan yang lain. Kami bermain bersama, belajar bersama demi mengejar impian masing-masing.

Bila sakit, kawanlah yang akan membawa ke sickbay untuk di hantar ke hospital. Masa hujung minggu, bila kawan-kawan balik dari rumah mereka atau menerima tetamu yang membawa makanan, kamilah yang tidak balik rumah atau tidak menerima tetamu akan bersama-sama menghabiskan makanan kawan-kawan tersebut. Bila cuti penggal, kami pelajar-pelajar tajaan Yayasan Sabah tidak akan balik ke Sabah, kami akan dikumpulkan di suatu tempat. Di sana kami akan mengikuti aktiviti-aktiviti yang disediakan oleh Yayasan Sabah. Kadang kami mendengar ceramah, mengikut kelas-kelas tambahan, lawatan sambil belajar serta mendapat keluarga angkat. Begitulah, aktiviti sepanjang tahun dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti bersama kawan-kawan. Selama 5 tahun di sekolah asrama, hanya 2 kali setahun sahaja kami balik iaitu semasa cuti penggal akhir dan cuti hari raya Aidil fitri. Itupun semasa tahun pertama di Tingkatan 1, disebabkan abang saya tidak balik Sabah, saya juga tidak balik semasa hari raya Aidil fitri. Saya beraya bersama ustazah yang mengajar Bahasa Arab. Saya menangis sepanjang malam, tiada kawan peneman pada masa itu sebab saya belum berapa rapat dengan kawan-kawan sekelas atau serumah / sebilik. Sejak itu, setiap raya saya mesti balik Sabah.

Setelah 5 tahun bersama di sekolah asrama, kami pun berpisah. Masing-masing melanjutkan pelajaran. Saya pun melanjutkan pelajaran di Matrix Seksyen 2 Shah Alam selama 1 1/2 tahun. 6 bulan kami belajar bahasa Inggeris sahaja dan setahun persediaan untuk ke Australia. Di sini, saya rapat dengan kawan serumah atau bilik / seasrama. 1 rumah ada 2 bilik, bilik yang besar sikit didiami 4 orang dan bilik kecik 2 orang. Saya di bilik yang besar sikit. Kawan-kawan sebilik dengan saya adalah Zarin, Ina, Liza, Bon dan Aida. Bilik kami boleh dikatakan bilik pelajar-pelajar yang paling nakal dan bising. Pak guard beberapa kali datang ke bilik kami suruh kurangkan bising.

Suatu hari pernah kami terlambat balik asrama dari jalan-jalan di Kuala Lumpur. Bas akhir ke seksyen 2 telah penuh. Untuk tidak ketinggalan, kami menaiki bas tersebut dari pintu kecemasan di belakang. Sudahlah bas tersebut tinggi, sebagai perempuan, memang susah untuk naik dari pintu tersebut. Tetapi kami tiada pilihan, jika tidak naik, alamat kami tidak dapat balik ke asrama. Oleh itu, kami 6 orang telah dibantu oleh kawan-kawan lelaki yang belajar di tempat yang sama untuk menaiki bas tersebut dari pintu kecemasan. Mereka menarik kami masuk ke dalam bas tersebut. Sesampai kami di hadapan pintu pagar asrama, ianya telah ditutup menandakan kami telah melebihi curfew atau tempoh masa yang dikenakan untuk berada di luar asrama. Sambil menunggu masa yang sesuai untuk masuk melalui pintu pagar tersebut kami telah meronda-ronda di kedai 7-11 yang terletak di hujung bangunan berhampiran dengan asrama kami. Tiba-tiba kami mempunyai peluang untuk masuk ke kawasan asrama, pak guard sedang meronda di bahagian asrama bangunan, jadi pintu hadapan tiada yang jaga. Kami pun kelam kabut, lari masuk ke dalam bilik kami yang terletak di tingkat 3 bangunan paling dekat dengan pintu pagar. Untuk malam tu kami selamat, berkat saling membantu antara kami. 

Pernah di suatu ketika yang lain, saya batuk dan tiada suara langsung. Kawan sekelas saya telah membelikan air asam jawa agar cepat sembuh katanya. Pernah juga semasa saya sakit, kawan-kawan saya telah menemani saya ke hospital Tuanku Ampuan Rahimah, Klang. Begitu juga sebaliknya, jika kawan-kawan serumah yang lain sakit, kami akan menemani mereka untuk mendapatkan rawatan.

Setelah setahun setengah di Matrix, kami pun telah diterima melanjutkan pelajaran ke Australia. Kami 6 orang tidak ditempatkan di universiti yang sama. Kami berpisah dan saya pun mengenali ramai lagi kawan-kawan serta pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di Universiti Tasmania, Hobart. Saya di Tasmania selama 4 tahun. Pelajar-pelajar Malaysia di Tasmania sangat akrab. Semasa di sana kami sering mengadakan usrah sesama pelajar, terutama pelajar perempuan. Lokasi usrah sentiasa berubah dari satu rumah ke rumah kawan-kawan yang lain. Penyampai usrah juga berganti-ganti sesama kami sendiri. Bila usrah ni diadakan, ia seakan ulangkaji dan peringatan sesama kami yang jauh di perantauan. Pelbagai topik yang dibincangkan dari hal perkahwinan, sembahyang, puasa, dan lain-lain berkaitan agama. Pakar rujuk kami adalah kakak-kakak senior.

Setiap tahun, pelajar-pelajar silih berganti dan sekurang-kurangnya 10 orang pelajar baru akan tiba, maka kami yang dulunya junior pun berganti jadi senior dan juga jadi pembimbing adik-adik. Begitulah suasana di rantau, hanya teman-teman seperjuangan yang akan membantu kita, terutama semasa susah bila kehabisan duit elaun biasiswa atau pinjaman, mencari rumah sewa, masalah pembelajaran dan sebagainya. Selama 4 tahun di sana kami telah bersama-sama beraya di perantauan.Pengalaman beraya di perantauan sangat manis untuk dikenang. Masjid di sana adalah Islamic Centre, iaitu sebuah rumah bunglow yang agak besar. Setelah selesai sembahyang sunat Hari Raya, kami akan menuju ke Malaysian House, sebuah lagi rumah untuk pelajar-pelajar Malaysia berkumpul. Makanan yang disediakan di sini adalah hasil gotong royong pelajar-pelajar. Selalunya, kakak-kakak dan abang-abang seniorlah yang akan memasak. Aktiviti masak memasak ni bukan sahaja pada Hari raya, tetapi jika terdapat aktiviti-aktiviti yang di anjurkan untuk pelajar-pelajar Malaysia seperti lawatan pegawai-pegawai dari Malaysia.

Semasa 4 tahun di sinilah saya mula mempelajari banyak resepi masakan dari kawan-kawan. Jika ada masa terluang kami akan mencuba pelbagai masakan. Di rumah sewa juga, kami bergilir-gilir untuk memasak. Memasak, menyediakan makanan serta berbelanja barangan rumah adalah aktiviti yang kami lakukan bersama agar setiap orang mempunyai tanggungjawab masing-masing. Semasa bersama kawan-kawan juga saya pelajari bahawa ramuan yang paling penting jika kita memasak adalah kasih sayang. Jika kita memasak hanya sekadar satu tanggungjawab, masakan itu tidak akan rasa lazatnya. Oleh itu, jika kita memasak, jangan lupa meletakkan ramuan kasih sayang dalam masakan kita.

Setelah 4 tahun, kami pun memasuki satu fasa lain dalam kehidupan, iaitu alam pekerjaan.

We all take different paths in life, but no matter where we go, we take a little of each other everywhere.

Seorang kawan yang juga pelajar Yayasan Sabah serta kawan / satu sekolah kepada abang dan sepupu saya telah membantu saya untuk dicalonkan menghadiri temuduga di organisasi di mana dia bekerja. Alhamdulillah saya berjaya dalam temuduga tersebut. Pekerjaan pertama saya adalah sebagai penyelidik di organisasi tersebut. Semasa mula bekerja lah saya mula bermain badminton bersama kawan-kawan sepejabat seperti Asni, Nita, Finah dan Daisy. Kami berlatih setiap minggu termasuk jogging dan naik bukit Tun Fuad Stephens di Bukit Padang sehinggalah kami berjaya menakluki puncak Gunung Kinabalu. Kami kumpul duit gaji untuk membolehkan kami melawat ke Jerudung Park di Brunei. Setiap kali hari ulangtahun kami, kami akan sama-sama merayakannya beramai-ramai.

Apabila saya berpindah ke UST, walaupun masih berhubung, tetapi masing-masing sudah mempunyai keluarga, ada yang berpindah tempat kerja dan kami pun jarang berjumpa lagi. Bila facebook mula diperkenalkan, barulah dapat berjumpa balik kawan-kawan lama. Bukan sahaja kawan-kawan sepejabat dahulu tetapi kawan-kawan sekolah rendah, sekolah menengah, matrix dan universiti juga. Ada yang 10 tahun, 20 tahun tidak berjumpa sehingga kini. Menakjubkan bukan, terkenang kembali masa-masa yang telah hilang ditelan zaman. Walaupun ada yang tidak dapat jumpa secara realiti, tetapi dapat "berjumpa" di alam cyber, bertanya khabar, berkongsi cerita, berkongsi aktiviti, bersama main games cyber dan sebagainya.

Budaya kerja di UST amat berbeza dengan organisasi lain. Walau masing-masing kita mempunyai senarai tugas yang diberikan, semua saling bekerjasama. Misalnya, pegawai yang mengurus fail, mempunyai masalah untuk menyusun dan mengemaskini fail-fail. Maka untuk menyelesaikan masalah tersebut, semua kakitangan telah membantu untuk mengemaskini fail-fail berkenaan walaupun tugas berkenaan tiada dalam senarai tugas pegawai-pegawai lain. Banyak tugas-tugas adhoc dapat diselesaikan. Semua kerja dapat dilaksanakan dalam satu pasukan. Masing-masing ada dan tahu peranan dan kekuatan masing-masing, dan tiada yang irihati.

Apabila UST ditutup, saya dipindahkan pula ke SaBC. Suasana di pejabat ni agak berbeza. Walau hanya 10 orang kakitangan di pejabat ni, tetapi suasana dan pelbagai karakter di sini, menjadikan pejabat ini penuh warna warni. SaBC bukan hanya baru diwujudkan tetapi kakitangannya pun ramai yang masih baru dalam perkhidmatan.Disebabkan ruang pejabat yang terhad, saya telah ditempatkan sebilik dengan seorang lagi pegawai. Walaupun baru setahun di sini, disebabkan kami sebilik, menjadikan kami akrab. Dia teman bergaduh, teman makan, teman berbincang, teman mencari idea, teman mengumpat hahaha. Yang bagusnya tu, dia selalu ingatkan saya mengenai hal akhirat dan kepentingan menjadi seorang yang bertanggungjawab dan amanah. Jika ada masa terluang, kami akan pergi bersama ke ceramah agama yang dianjurkan oleh JKM.  Mengenai tanggungjawab, terdapat beberapa perkara yang berkaitan dengannya yang sering aku teringat contohnya, mengenai tanggungjawab terhadap masa bekerja, terhadap tugas yang perlu diselesaikan, tanggungjawab terhadap Allah dan rakan sepejabat. Walaupun begitu, saya yang sudah bertahun-tahun biasa melaksanakan tugas bersendirian, pada mulanya agak kekok apabila bersama-sama sebilik. Tetapi sekarang, kalau salah seorang antara kami tiada, akan sunyilah pejabat. Tiada gelak ketawa. 

Oleh yang demikian, kawan-kawanlah yang banyak membentuk dan mempengaruhi saya dalam kehidupan saya selama ini. Masa kita banyak dihabiskan bersama kawan-kawan kita berbanding dengan keluarga. Sebab itulah kawan adalah cara Tuhan untuk memelihara serta menjaga kita, dunia dan akhirat.  

       


2 comments:

  1. ...aku percaya segala yang berlaku pada kehidupan kita mengandung hikmah yang tersendiri..dengan siapa kita berjumpa pada masa lalu, pada masa sekarang dan masa akan datang adalah dibawah garis ketentuanNya...[quote : Dia teman bergaduh, teman makan, teman berbincang, teman mencari idea, teman mengumpat] ++ ada tambahan skit..teman tido hahaha jgn salah faham pulak..ahh..lantak korang la..

    ReplyDelete
  2. Lain ja bunyi nya tu teman tido... hehe ia lah kan.... semua yg berlaku ada hikmah nya... insya Allah.

    ReplyDelete