Thursday 9 May 2013

Membudayakan Sains dalam kehidupan

Heavynya tajuk di atas kan. Haha, teringat semasa di UST. Ini lah inspirasi kami semasa di situ. Apa maksudnya tu? Kalau mengikut fahaman saya sendiri, (bukan dari wikipedia ya), maksud tajuk di atas tu adalah untuk mengaplikasikan atau menggunakan sains dalam kehidupan. Unsur-unsur yang ada kaitan dengan sains ini termasuklah ilmu, kemahiran serta nilai-nilai sains yang akan diterapkan dalam kehidupan kita seharian. Memangpun kehidupan kita atau sekeliling kita ni dipenuhi dengan sains.  Cuma, samada kita sedar dan tahu atau tidak saja. Misalnya, kita masak, membasuh, berjalan, tidur, menaiki kereta, menonton tv dan sebagainya, semua melibatkan unsur-unsur sains dalam kehidupan kita.

Semasa di UST dulu banyak juga aktiviti-aktiviti sains yang kami lakukan terutama di luar-luar bandar. Kami sedar masyarakat luar bandar merasakan sains ini adalah suatu topik atau ilmu yang begitu asing sekali. Bila di tanya pelajar-pelajar luar bandar, rata-rata mengatakan mata pelajaran sains dan matematik adalah matapelajaran yang susah. Ia sebenarnya tidak susah dan bukan asing jika kita memahami topik tersebut secara logik, rasional dan santai dan mengaplikasikannya dengan kegiatan harian kita. Itulah yang cuba kami sematkan di jiwa pelajar-pelajar luar bandar di negeri Sabah ini.

Selalunya, untuk mengadakan sesuatu aktiviti di luar bandar, kami membawa bersama kami peralatan-peralatan, bahan pameran interaktif serta poster-poster dan risalah-risalah yang berkaitan untuk memudahkan pelajar-pelajar memahami lebih mendalam. Jangan terkejut jika lori yang membawa peralatan-peralatan tersebut di sangka kapal angkasa yang membawa angkasawan kita ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Walaupun begitu, terdapat juga pelajar-pelajar kita yang begitu minat dalam bidang sains ini. Selain guru-guru, perlu ada organisasi atau badan-badan yang terlibat secara langsung dalam sains dan teknologi, samada di negeri Sabah atau di Malaysia amnya yang menggilap minat mereka ini. Contoh yang paling dekat ialah anak saudara saya yang berminat sangat-sangat dalam bidang aero-angkasa. Bagaimanakah sebagai ibu bapa, guru-guru serta organisasi di luar sana untuk membantu pelajar-pelajar ini untuk mencapai cita-cita atau impian mereka. Mereka bukan dari kalangan penduduk bandar yang mempunyai banyak peluang dan ruang. Mereka adalah dari pelajar luar bandar yang kurang dari segi kemudahan dan keupayaan kewangan.

Selain itu, di luar bandar juga banyak terdapat inovasi-inovasi yang digunakan yang tanpa mereka sedari adalah satu inovasi yang boleh dikomersilkan dan digunakan secara meluas di tempat lain. Mereka ini, telah mengaplikasikan sains dalam kehidupan mereka, tanpa mereka sedari. Uniknya pereka inovasi tersebut tidak mempunyai pengalaman atau akademik yang tinggi. Hanya pengalaman hidup, idea kreatif dan logik sahaja, mereka dapat mencipta suatu peralatan dalam usaha untuk menambah baik kualiti hidup mereka. Misalnya, cara mengawet makanan agar tahan lebih lama, mesin pelerai padi, mesin pengupas halia, mesin pengupas nenas, pelbagai produk berasaskan halia, kincir air, menghasilkan tenaga dari bahan buangan binatang dan sebagainya.

Oleh yang demikian, sejauh manakah pembudayaan sains dalam kehidupan kita seharian? Boleh kah kita simpulkan bahawa, dengan memahami konsep-konsep sains secara mendalam, akan dapat menambah baik kualiti kehidupan kita seharian. Siapakah yang akan dapat membantu pelajar-pelajar serta masyarakat Sabah dalam membudayakan sains dalam kehidupan mereka?


  

No comments:

Post a Comment