Monday 7 March 2016

Kursus Personal Branding

Pada 1 - 2 Mac 2016 saya telah mengikuti kursus Personal Branding for Government Executive yang dianjurkan oleh INSAN dengan kerjasama oleh Bayu Success Training & Events.Penceramah kami ialah Puan Wendy Liew dan Puan Nini Chong.

 

Pada hari pertama, kami disuruh senaraikan apakah 3 perkatan yang paling dekat menggambarkan diri kita. Mungkin, orang lain tidak kenal kita kan. Jadi, 3 perkataan yang hampir-hampir menggambarkan diriku ialah, positive thinking, cool/calm dan confident. Inilah 3 perkataan yang saya rasa hampir-hampir menggambarkan diri saya. Saya seorang yang berfikiran positif, sentiasa cool dan suka buat sesuatu tu sorang-sorang, bukan juga confident tapi lone ranger lah.

Personal Brand ialah identiti kita. It is what other people say about you. Not what you say about your self. Begitu juga warna baju yang kita pakai. Selalunya, kita selalu pakai warna baju yang kita suka kan. Tetapi sebenarnya orang yang akan melihat kita yang akan menilai kita. Bukan kita yang menilai diri kita sendiri. Jadi, bila kita pakai warna-warna tertentu, ini yang orang akan nilai kita:

Hijau : hope, renewal (good color for first meeting)
Biru : produktiviti , honest (macam rajin)
Merah : appetite booster, confident, powerful, motivated
orange : happy, joyful, energetic, friendly
White : detailed person, organised
Yellow: optimistic, attention
Purple : royal color (macam kaya)
grey : intelligent (macam pandai) tapi warna ni warna makcik-makcik. patut pun setiap kali pakai warna baju kelabu, ada saja orang panggil makcik hahaha
brown : reliability, honest, conservative
pink : calmer

Yin dan Yang face: 
Yin face adalah muka yang lembut.
Yang face adalah muka yang garang.
Kadang kita mempunyai bentuk muka semulajadi yang garang. Bila kawan-kawan melihat muka saya, mereka cakap saya mempunyai bentuk muka yang face. Bukan juga garang, tapi confident kawan cakap. Haha. jadi, bagi muka yang Yang face, untuk melembutkan, kita kena pakai warna baju yang cool sikit.  Tidak semestinya, warna-warna yang lembut (pastel colors) itu warna yang cool. Sebagai petunjuk, di bawah ni saya berikan contoh warna yang lembut. Warna merah yang gelap (merah kebiru-biruan) adalah warna yang cool, manakala warna merah yang kekuning-kuningan adalah warna warm. Pandai-pandai lah main warna k. 



 Lagi satu, warna yang clean adalah lebih baik dari warna yang muted. Warna muted ni warna yang macam lumpur (kabur-kabur), warna yang tidak terang/jelas (seperti di atas tu - warna yang clean). (dalam hati ku - semua baju yang aku ada warna muted, jarang aku beli baju yang clean color)... haha hmmm

sebelah kiri clean color. Penceramah cakap ada sinar sikit kalau pakai clean color haha

Warna-warna yang kita pakai boleh dipadankan dengan warna-warna yang bertentangan. (rujuk gambar di bawah). Triadic untuk yang lebih dari satu warna. seperti- oren dengan biru, merah dengan hijau...

Maksud patterns :

Bunga-bunga : approachable
Geometrical : confident
animal prints : confidence (small amount)
classic prints : macam datin2 


What you think, you become 
Selalulah fikir, benda-benda yang positif. Jika kita fikirkan perkara-perkara yang baik-baik, maka itu yang akan berlaku kepada kita.

What you feel, you attract
 Apa yang kita rasa, itu yang akan datang kepada kita. Jika kita sering merasa marah, sakit hati, dendam maka perkara-perkara yang paling dekat dengan kemarahan kita, kesakitan hati kita dan perasaan dendam itu yang sering datang dalam kehidupan kita. tetapi kalau kita sentiasa happy dan bersyukur, maka hati kita akan sentiasa tenang dan senang.

What you imagine you create
Apa yang kita hajati, itu yang akan muncul di hadapan kita. Jika kita inginkan kesenangan, ketenangan dan kekayaan, maka itu lah yang akan kita cipta. Kita hanya perlu fikir yang baik-baik sahaja untuk menjadi apa yang kita impikan.

Above the line
Kita perlu sentiasa above the line. Maksud above the line adalah, kita perlu ada rasa ownership, accountable dan responsible. Jika kita below the line maknanya kita sering ingin menyalahkan orang lain, kita sering mencari berbagai-bagai alasan untuk tidak melakukan sesuatu dan kita sering mengelak untuk membuat sesuatu (sila rujuk di bawah). Oleh itu, adalah penting kita jalani kehidupan kita dengan mengamalkan prinsip above the line iaitu sifat tanggungjawab (responsible), boleh dipercayai dan berani membuat pengakuan.


Ownership
Accountable
Responsible
_____________
Blame
Excuses
Denial

Fine Dining
Mari belajar macamana set sudu garfu. First course, sudu yang paling luar. 
  
  
 

My Vision Board 
Vision board ini ialah gambar2 dan perkataan yang ingin kita capai dalam kehidupan kita. Kita letakkan my vision board kita di tempat2 yang strategik, yang setiap hari kita nampak. Ia menjadi sumber aspirasi atau inspirasi kita setiap hari. Semasa kursus tersebut, vision board saya belum berapa siap, sebab tidak banyak gambar yang di bawa. Oleh itu, kalau sudah siap vision board saya, saya akan upload. Setiap kita mesti mempunyai aspirasi yang ingin kita capai dalam kehidupan. Kita boleh juga letakkan vision board kita di komputer yang setiap hari kita gunakan.

Salah seorang peserta kursus telah memberi ceramah pagi mengenai kepelbagaian kaum di negeri Sabah. Penceramah juga sama-sama mendengar
 
Majlis penutup dilaksanakan oleh Pengarah INSAN. Di atas itu adalah beberapa perkara yang saya pelajari semasa kursus tempoh hari. Mencari ilmu itu penting. Saya pelajari sesuatu yang baru semasa kursus 2 hari tersebut.
 

No comments:

Post a Comment