Wednesday 16 March 2016

Ku kirim doa buat mu

Pada tanggal 25 Ogos 2015, kami dikejutkan dengan pemergian seorang yang sangat dekat di hatiku, iaitu makcik ku Sulinah binti Noyo atau kami panggil Tua Inah. Beliau merupakan kakak kepada ayah ku. Seorang yang banyak mulut, maksudnya dia akan cakap apa sahaja yang terlintas di hati nya. Walaupun kadang kala atau boleh dikatakan sering kali boleh terasa hati dengan apa yang diperkatakannya. Tetapi mempunyai hati yang baik.

  

Aku akui memang aku jarang berkunjung ke rumahnya di Sembulan. Setahun sekali semasa raya ja. Kadang sampai 2 tahun baru datang. Bila lama ndak datang jumpa beliau ni, bising lah dia. Setahun sekali ja datang dia cakap. Begitulah kalau jarang-jarang orang melawat dia. Selalu memang kena bising. Bukan juga mahu mengata-ngata tapi, kadang rindu dengan kebisingan tu hihihi. Kadang lucu pun ada. Selalu suka berseloroh kalau ke rumahnya. Banyak kenangan bersama beliau tu.

Apa pun, di kesempatan ini, tetiba teringat pulak dengan beliau ni. Semoga beliau aman di sana.

(Ya Allah, ampunilah dosa-dosanya, kasihanilah ia, lindungilah ia dan maafkanlah ia, muliakanlah tempat kembalinya, lapangkan kuburnyak, bersihkanlah ia dengan air, salju dan air yang sejuk. Bersihkanlah ia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau telah membersihkan pakaian putih dari kotoran, dan gantilah rumahnya -di dunia- dengan rumah yang lebih baik -di akhirat- serta gantilah keluarganya -di dunia- dengan keluarga yang lebih baik, dan pasangan di dunia dengan yang lebih baik. Masukkanlah ia ke dalam syurga-Mu dan lindungilah ia dari siksa kubur atau siksa api neraka).”

Syukurlah dapat juga dia disemadikan bersebelahan dengan arwah suaminya, Tua Jiman yang telah awal pergi dahulu. Suaminya telah awal "membooking" tempat tersebut untuk dia dan isterinya.
ketika rawatan di hospital. Sempat lagi kami melawat.
Di kebumikan bersebelahan dengan arwah suaminya Tuan Jiman, di hadapan Wisma Wanita Jln Tuaran.                    

No comments:

Post a Comment