Monday 26 August 2013

hantu

Percaya adanya hantu? Takut hantu? Pernah nampak hantu?

Haa, saya ni, alhamdulillah, tidak pernah dan tidak mahu nampak hantu atau sesuatu yang serupa dengannya yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar manusia. Kadang-kadang, makhluk ini suka untuk mengganggu manusia. Walaupun tidak pernah nampak, saya percaya wujudnya makhluk ini di muka bumi kita. 

Beberapa orang telah melihat sesuatu di belakang rumah yang saya diami sekarang. Seperti yang pernah saya ceritakan, anak buah saya pernah nampak sesuatu di pokok pisang belakang rumah kami. Selepas itu, kami tebang semua pokok pisang di belakang rumah. Anak saya juga pernah nampak seperti seseorang melalui tingkap dapur. 

Sementara itu, suami saya juga telah beberapa kali bermimpi. Kali pertama dia mimpi, wajah perempuan berambut panjang baring di atas siling memandang ke arah suami saya yang sedang tidur. Rambutnya yang panjang tu mengurai jatuh hampir menyentuh muka, dengan mata yang merah menyala. Sambil itu satu lagi keluar masuk bilik tidur kami melalui dinding pintu yang tertutup. Suamiku kejut kan aku menyuruhku menutup dan mungunci pintu bilik kami. Aku memberitahunya, pintu bilik tu sudah di tutup dan dikunci. Dia kemudian menyatakan 'hantu' tu dapat masuk ke dalam bilik kami. Tak puas hati dengan pernyataan ku, dia sendiri memeriksa pintu tersebut. memang ternyata, pintu tersebut telah dikunci. tetapi dia masih tidak puas hati kerana katanya "hantu" tu masih ada di dalam bilik. Masalahnya, saya tidak nampak hantu tersebut, hanya suami yang nampak. Dia seperti susah hati. Lama-kelamaan, aku menyuruhnya membaca surah apa-apa sahaja dari al-Quran agar "hantu" tersebut hilang. 

Baru-baru ini, suami ku bermimpi lagi. Ni kali dia bermimpi pintu pagar rumah kami digoncang. Seperti orang yang tidak dapat masuk ke rumah. Suami ku mengejutkan ku, ada orang di luar rumah katanya. Aku kebingungan, sebab tiada dengar pun apa-apa. Kami kemudian, menjenguk ke luar rumah dari pintu kaca rumah kami. Pada mulanya, hanya menyelak tabir. Tidak puas hati, kami buka pintu rumah. Apa bila pintu rumah di buka, terdengar bunyi anjing yang seperti nampak hantu...auuuuuu   anjing tu berbunyi. Seram juga ku rasa. Aku kemudian, masuk ke bilik. Kami tidak nampak sesiapa pun di pintu pagar rumah kami.

Itu baru sebahagian cerita mengenai hantu yang dapat diceritakan di sini....


No comments:

Post a Comment