Thursday 22 August 2013

2 Syawal 1434

Sambungan dari post sebelum ini: 

Setelah seharian beraya di rumah, hari kedua Syawal, kami semua bersiap sedia untuk beraya di rumah sanak saudara pulak. Mak bapa, adik beradik dengan anak-anak masing-masing, kesemuanya 33 orang yang menaiki 6 buah kereta telah menyerbu ke rumah Pakcik Jamir, seawal jam 9:45 pagi. Kereta kami yang sampai dulu. Pintu pagar pun belum buka lagi. Hujan renyai-renyai pulak tu sejak awal pagi.

Mungkin awal sangat kami sampai, muka pakcik dan makcik macam muka penat. Makanan memanglah belum siap lagi. Rupa-rupanya, semasa mereka masak sejak semalam, gas pulak habis. Memandangkan banyak kedai yang masih tutup kerana cuti hari raya, susah lah untuk mencari gas, sehingga awal pagi. Itu yang nampak macam kelam kabut ja diaorang. Kesian pulak dan rasa bersalah pulak. Apa pun, semangat raya berkobar-kobar. Makan ja apa yang ada kan. Kuih pun banyak. Yang penting bukan makanan, tetapi suasana raya tu.


Selesai makan soto dan nasi kuning dengan ayam serta dapat duit raya, kami pun bertolak ke Sembulan. Hujan renyai-renyai masih lagi turun. Sesampai di Sembulan di rumah Tua Inah (kakak bapa), kereta kami juga yang sampai dulu. Selepas kami sampai, adikku Wati dan Abg. Lan pun sampai. Bila bersalam dengan Tua Inah, faham-faham lah... Tua Inah cakap, "haaa ni yang setahun sekali ja ni datang. Kalau ndak raya, ndak pandai datang rumah". Aku hanya tersenyum. Ndak mahu menambah apa-apa yang dicakap. Nanti bertambah bising lagi dia. Bila wati sampai, dia belikan tudung dan baju untuk Tua Inah. Tua Inah pun cakap, "ni baru lah anak buah aku yang paling bagus, aku sakit pun di kasi beli semangka... " hehe aku hanya tersenyum. Dalam hatiku, lupa pulak kan mahu bawa buah tangan untuk Tua Inah.... sudahlah setahun sekali ja datang jenguk dia. Apa boleh buat, kasi duit raya ja lah. 

Memandangkan hari tersebut hari Jumaat, yang lelaki semua ke masjid untuk sembahyang Jumaat. Tinggal lah kami yang perempuan di Sembulan berlepak-lepak sambil menunggu mereka. Kami di jamu makanan lagi. Selesai semua sembahyang jumaat dan zohor, kami terus menyerbu rumah Makcik Milah pulak (sepupu bapa) di Taman Rainfield. Dengarnya diaorang ni baru balik dari Gadong, Beaufort. Memandangkan mereka baru sampai ke rumah juga, kami hanya dijamu kuih raya dan minuman. Alhamdulillah. Yang penting, anak buah sempat baring-baring.


 
 Selesai di Rainfield, selepas mendapat duit raya, kami ke Taman Seri Gaya, ke rumah adik mama. Di sini kami dihidang nasi katok. Tokeh nasi katok lah katakan. Masa ni, ramai yang mula rasa kepenatan.



 
sempat buat gwiyomi lagi
Yang uniknya, masa di sini, anak-anak buah ndak di kasi duit raya, tetapi di kasi bunga api. haaa seronok semua anak-anak buah bila dapat bunga api. Mak-mak buah pun tumpang seronok juga. Terima kasih uncle Ijal & auntie Lin.


Selepas itu, kami ke Tanjung Aru, ke rumah arwah Wak Norati. Dengar khabar dari kak Fauziah yang kami jumpa di Taman Seri Gaya, bapanya sakit. Jadi, kami pun serbu lah rumahnya. Target sebelum habis asar, kena balik rumah lah.

Sebelah malam pulak, kami ke rumah Kaslan (sepupu ku). Ni rumah yang terakhir lah ni untuk hari ni. Seharian, makan di luar ja, dan sehari juga tidak masak di rumah.


Alhamdulillah, tahun ni, dapat beraya sambil mengunjung ke rumah sanak saudara bersama semua keluarga. Selalunya suami kerja, jadi, mahu join beraya pun rasa tidak seronok. Tahun ni, beraya sakan lah namanya kan.

Mohon ampun dan maaf jika tiada kesempatan untuk berkunjung ke rumah. Jangan lah marah ya kalau tidak dapat datang ke rumah semasa raya hari tu. Ada lah sebabnya tu tak dapat datang. Akhir kata, Selamat Hari Raya, maaf zahir batin dari kami sekeluarga.

No comments:

Post a Comment