Thursday 11 August 2016

Sarapan minda

Sembang pagi semasa breakfast dengan suami pagi ini ialah mengenai sistem kenaikan pangkat di perkhidmatan awam negeri. Tujuan saya ini bukan untuk memburuk-buruk kan perkhidmatan awam negeri sedia ada. Bukan juga untuk memburuk-buruk kan orang-orang di perkhidmatan awam. Saya juga sebagai salah seorang pegawai di perkhidmatan awam, perlu peka akan persepsi orang luar mengenai perkhidmatan awam negeri. Mungkin ini boleh membantu kita untuk memperbaiki sistem atau proses yang sedia ada agar persepsi negatif orang luar tersebut dapat disangkal.

Perbualan bermula apabila Encik Suami menyatakan bahawa kita akan mengundi pada tahun 2018. Saya pun menyampuk, ya, sehingga tahun 2018, terdapat ramai pegawai-pegawai atasan perkhidmatan awam yang disambung perkhidmatan mereka oleh orang-orang atasan lagi. Ini sedikit sebanyak akan menyekat peluang orang lain untuk kenaikan pangkat. Itu yang kita nampak dari mata kasar. Dan komen yang keluar dari mulut yang telah lama tersekat di jawatan yang sama lebih 10 tahun. hahaha 

Tetapi yang membuat diri ini terpana ialah jawapan suami bila aku menyuarakan ketidak puasan hati. Dia katakan, jika kita tiada kenalan atau orang-orang atasan tersebut tidak kenal ibu bapa kita, maka memang susah dan agak tipis peluang untuk kenaikan pangkat. Lebih-lebih lagi kalau ahli keluarga kita di pihak pembangkang. Kita akan jadi pegawai yang biasa-biasa sahaja. Tiada imuniti dan lambat peluang untuk kenaikan pangkat. Ini bukan baru berlaku, tetapi sejak dahulu lagi... Ada kes yang mahu pencen baru disahkan dalam jawatan atau dinaikkan pangkat. Ini sangat berbeza dengan perkhidmatan awam persekutuan, selepas 3 tahun kita sudah disahkan dalam jawatan. Pemantauan kenaikan pangkat dilakukan tanpa mengira atau melihat latarbelakang keluarga kita, tetapi melihat kebolehan pegawai itu sendiri.

Selepas sarapan, saya juga berfikir, itu persepsi orang luar terhadap perkhidmatan awam negeri. Bagaimana kita yang di dalam ni, mengubah persepsi tersebut. Jika ianya dibina atas kes-kes atau kejadian yang berlaku sejak dahulu lagi, maka bagaimana kita hendak mengubah persepsi tersebut agar perkhidmatan awam negeri ini tidak dilihat sebagai pilih kasih, pilih bulu, atau untuk kroni-kroni sahaja. Saya harap kawan-kawan sesama pegawai di perkhidmatan awam negeri di luar sana, sama-sama lah kita mengubah persepsi orang mengenai perkhidmatan awam negeri. Cuba buktikan bahawa semua itu bohong belaka.

No comments:

Post a Comment