Thursday 18 August 2016

Pantai Teluk Likas

Pantai Teluk Likas ni sudah semakin famos. Hujung minggu ada sahaja aktiviti yang diadakan di sini. Yang terbaru adalah family ride, iaitu penggalakan menaiki basikal di kawasan ini semasa hari Ahad bersama keluarga. Yang ndak bestnya bila terlalu banyak aktiviti kawasan ini semakin ramai orang. mahu berpiknik pun macam ndak best hahaha Tapi kalau ambil peluang untuk beriadah di kawasan ini memang sesuai sangat, bersama keluarga dan anak-anak.


duduk di tembok pun boleh juga. Orang berjual-jual pun banyak juga di sepnjang tempat tu


banyak pokok-pokok ru yang boleh dijadikan tempat untuk berpiknik





Di Sabah atau Malaysia kita jarang sekali mendengar bahawa terdapat kejadian kena gigit oleh ikan yu atau shark / jaws. Kalau di negara asing memang selalu juga kita dengar kan. Mungkin juga ikan-ikan yu di sini tidak sempat membesar, sudah di makan oleh orang kita terutama suku kaum yang tinggal di pesisir laut seperti suku kaum Bajau/Sama. Makanan tradisi suku kaum Sama ini adalah sagol. Ianya makanan kegemaran suami ni. hmmm Sebab tu lah, ikan yu yang berada di perairan Sabah ni, takut dengan orang kita... Ini juga salah satu sebab dibuat trademark yu di kawasan ni.... Memohon agar yu di kawasan ni dilindungi dan jangan di makan. Sayangi yu 




 Masa ni kami pegi sini, tidak ramai orang sangat walaupun masa cuti sekolah. Bapa budak pun sempat mandi laut lagi... bersama cucunya.

boleh nampak wisma innoprise dari hujung trek jogging ni

juga bangunan JKM yang belum siap lagi

ni lah laluan trek jogging nya. Boleh berbasikal dan berjogging juga di sepanjang teluk likas ni

 Masalah sampah sarap di pantai-pantai ni sudah menjadi satu masalah yang sangat menyakitkan mata yang melihat. Selepas air pasang, beginilah keadaan pantai ni penuh dengan sampah sarap. ampah yang di buang di laut akan tersadai di pantai ni. Lain lagi sampah yang memang di buang di pantai. Memang banyak tong-tong sampah yang disediakan. Tetapi, ntahlah kenapa sikap orang-orang kita ni masih lagi tidak berubah. Mahu cakap lebih-lebih pun, orang kita juga.... hmmm

Ni masa saya dan kawan baik berjogging di sini pada waktu petang selepas kerja. Jarang-jarang dapat peluang begini ni



 Ni lagi salah satu aktiviti di sini setiap pagi di teluk ni. Ramai yang memukat dan memancing di kawasan ni. Kalau dulu, boleh lagi dorang jual hasil tangkapan di kawasan ni. Tetapi sekarang sudah tidak boleh. Ikannya walau pun kecik tapi fresh. Bubuk pun selalu di jual di sini ni (kalau musim lah kan)



No comments:

Post a Comment