Friday 19 August 2016

Kenaikan Pangkat

Alhamdulillah, hari ini 19 Ogos 2016 saya terima surat kenaikan pangkat. Walau pun sudah seminggu dengar khabar berita ni, tetapi bila nampak surat tu... perasaan jadi bercampur-campur. Rasa takut ada sebab akan ada lebih tanggungjawab, dan peranan yang harus dilakukan. Lebih beban tugas yang harus dipikul. Gembira sudah pastinya dengan ganjaran yang insyaAllah akan diterima. Surat ini yang ditunggu-tunggu dalam sepuluh tahun ini hahaha Tiada apa yang lebih menggembirakan bila semua mengucapkan tahniah. Tetapi kengkadang, terfikir juga, adakah aku layak untuk mendapat kenaikan pangkat ini? Ada kah yang tidak setuju? Harap-harap tidak lah kannnn hihi

Banyak yang hendak dilakukan selepas ini. Salah satunya ialah mengenai pembayaran zakat pendapatan. Walaupun sebelum ini sudah mohon untuk pemotongan zakat, tetapi dengan kenaikan gaji ini, tentunya ada kenaikan potongan zakat lagi kan. Lagi pun potongan zakat ku macam ada yang tidak kena, seperti disekalikan dengan potongan cukai pulak. hmmm ini penting ni. Perlu dilaksanakan secepat mungkin. Mudah-mudahan selepas ini rezeki yang diterima ini yang betul-betul kita sepatutnya terima dan juga akan dimurahkan lagi rezeki kita kan.

11 tahun lagi aku akan bekerja dalam perkhidmatan awam ni. Setinggi mana yang hendak kita capai, semuanya bergantung kepada impian kita. Kalau kita sudah puas hati dengan apa yang kita ada sekarang, tidak perlu terkejar-kejar dengan pangkat dan dunia. Yang penting sekarang ialah bagaimana kita hendak mengejar akhirat. Umur semakin meningkat. Berapa lama lagi kita ada di dunia ini? Di mana kita di akhirat nanti. Adakah Allah terima semua taubat kita? Tapi ada satu yang ku pinta agar suatu hari nanti Allah akan perkenankan doaku untuk mengunjungi Mekah lagi bersama suami. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment