Monday, 27 May 2013

Makanan pelik tapi sedap

Apakah makanan pelik-pelik yang pernah kamu makan? Keluarga saya sederhana sahaja. Kami jarang makan makanan yang pelik-pelik, kami selalu makan ikan goreng dan sayur sahaja. Yang penting mesti ada sambal kicap. Tetapi sejak saya berkahwin, banyak makanan yang saya tidak pernah makan, saya telah cuba makan. Suami saya berbangsa Bajau Samah. Ok, mari saya senaraikan makanan-makanan yang jarang-jarang saya makan sebelum ni, tetapi menjadi makanan ruji pulak selepas berkahwin.... haha 

1. Sagol

Sagol ni makanan kegemaran suami saya. Ia adalah ikan yu yang di masak tumis dengan bawang, air asam jawa, halia dan yang paling penting kunyit hidup. Sebelum di masak, ikan yu ni di celur dulu dengan air panas, buangkan pasir-pasir dari permukaan kulitnya. Sudah licin dan bersih, baru lah tumis bawang, halia, kunyit yang telag ditumbuk lumat. Lepas tu masukkan lah ikan tadi dan air asam jawa, leraikan lah isinya dan akan jadi seperti di bawah ni. Kalau dah kering, masak lah tu. Jangan lupa letak garam dan serbuk perisa pulak.



Bau dia hanyir sikit. Kalau ndak biasa makan, memang ndak pandai makan lah.Pernah semasa saya dan suami masih lagi tinggal bersama keluargaku, suamiku teringin makan sagol. Selepas masak dan makan, kami pun simpan sagol di atas meja makan. Malangnya, bila mak dan bapaku jumpa makanan tersebut, dibuangnya untuk dimakan oleh kucing oleh kerana makku ingat ianya telah berbau dan tidak boleh dimakan lagi. Sebenarnya, memang begitulah tu baunya.

2. Hati ikan yu 

Hati ikan yu ni, memang saya tidak pandai makan. Isi ikan yu ok lagi, tapi hati dia lagi hanyir sikit lah. Kalau nak juga makan, kena campur dengan nasi. Khasiat hati yu ni memang banyak, begitulah mentuaku selalu cakap. Kemungkinan kapsul minyak ikan yang dihasilkan  ada yang dari ikan yu tak? Selalunya hati ikan yu ni akan di masak dari wap nasi atau wap semasa masak sagol di atas. Letakkan di mangkuk dan masukkan di atas sagol atau nasi, dan masak.

hati ikan yu yang distim


3. Kima 

Kima adalah sejenis hidupan laut. Kalau bernasib baik, memang ada mutiara di dalam cengkerang kima ni. Tetapi saya tidak pernah pulak jumpa mutiara di dalam kima ni. Adik ipar ku yang sebelum ni berniaga kima memang selalu jumpa mutiara.


Cara untuk masak kima ni, selalunya saya akan masak kicap sahaja. Tetapi ada juga yang cakap, kalau masak kari sedap juga. Saya tidak pernah pulak cuba. Yang pastinya kima ni pun hanyir juga. Kalau ndak tahan baunya, memang tidak berselera untuk makan.  Isi kima yang berwarna putih juga sedap. Kadang kala ianya dijual berasingan.


4. Rumpai  laut

Ni makanan yang saya sangat suka. Saya panggil rumpai laut anggur. Macam buah anggur kan. Suami panggil, lato. Senang ja cara makan benda ni. Petik ja dari tangkai besar (serumpun), lepas tu cuci bersih-bersih, kena 2 atau 3 kali cuci sebab berpasir. Sudah cuci, perah limau, letak garam dan serbuk perasa secukup rasa, makan lah. Boleh letak mangga mentah. Jangan lupa letakkan lada padi. Sedap nya. hehe


OK, setakat ni, itu sahaja dulu yang dapat saya ceritakan mengenai makanan yang menjadi kegemaran keluarga sebelah mentua saya. Lama-lama saya pun jadi suka juga makanan tersebut. Pada mulanya memanglah pelik. Tetapi makanan tersebut walaupun pelik bagi saya tapi sedap juga.




Sunday, 26 May 2013

Bangsa Malaysia

Sebagaimana masyarakat Sabah yang lain, saya mempunyai latarbelakang keluarga yang bercampur-campur. Ada Jawa, Cina, Suluk. Adakah saya Melayu? Ramai orang kata di Malaysia ni, kalau kita orang Islam, kita adalah bangsa Melayu. Betulkah begitu?

Bila kita dikejutkan dengan pencerobohan orang-orang Kesultanan Sulu ke Sabah kita sudah mula memandang serong bangsa-bangsa Suluk di Sabah. Sebahagian besar rakyat Malaysia merasakan bangsa Suluk adalah orang-orang Filipina. Saya kurang pasti mengenai perkara tersebut. Tetapi yang pastinya saya dilahirkan di Sabah di mana Malaysia telah terbentuk pada waktu itu. Ibubapa saya juga adalah warganegara memandangkan mereka juga lahir di Sabah pada waktu itu, walaupun pada ketika itu Malaysia belum lagi terbentuk. Jadi mengikut perlembagaan, saya layak diberikan kewarganegaraan. Saya adalah warganegara Malaysia.

Saya difahamkan nenek moyang keluarga sebelah bapa saya telah datang ke Sabah semasa penjajahan British di Sabah semasa tahun 1900 an apabila pekerja imigran diperlukan dalam sektor perladangan seperti ladang tembakau dan getah. Kakek dan nenek saya telah bekerja sebagai penoreh getah di ladang getah di sekitar utara dan bahagian barat Sabah.

Keluarga sebelah mak saya pulak dari sebelah pantai Timur Sabah. Atuk saya seorang Suluk yang hidupnya mencari rezeki di laut. Laut adalah kehidupannya. Nenek saya pulak seorang Cina yang telah dibesarkan oleh keluarga Jawa sejak kecil. Tentunya nenek moyang saya pada masa itu telah datang ke Sabah atas urusan perdagangan. Pada masa dahulu, bagi masyarakat Cina, anak perempuan dikatakan anak yang tidak akan membawa tuah. Berbanding dengan anak lelaki, anak lelaki akan membantu mereka untuk mendapatkan kekayaan. Oleh itu, nenek saya telah membesar bersama dengan keluarga Jawa sehingga dia kahwin dengan atuk saya. 

Dengan latarbelakang keluarga saya seperti di atas, menjadikan saya bangsa Malaysia. Janganlah memandang sinis kepada orang-orang Suluk yang telah lama menetap di Sabah. Serta janganlah memboikot orang-orang Cina kerana ketidaksamaan fahaman politik dengan kita. Mereka juga warga Malaysia, sama seperti kita. Sama-samalah kita sebagai bangsa Malaysia membina negara kita untuk masa hadapan kita.

Wednesday, 22 May 2013

Matematik

Betul ka matapelajaran matematik tu susah? Kenapa ramai pelajar yang gagal dalam matapelajaran matematik? Adakah kerana guru yang tidak pandai untuk mengajar atau pelajar-pelajar yang memang bengap dan susah untuk menerima matapelajaran tersebut?

Teringat semasa tingkatan 4 dan 5 masa belajar Add Maths yang di ajar oleh Mr. Lim. (Selamat Hari Guru cikgu) Kalau ada permasalahan atau soalan yang perlu diselesaikan di papan hitam, akulah yang akan jadi mangsanya. Nasib betul jalan penyelesaiannya dan jawapannya. Mungkin sebab tu lah Mr. Lim selalu menyuruhku? Hahaha tengah perasan lah ni, masuk bakul angkat sendiri. :-)

Walaupun tidak dapat A1 dalam SPM untuk Add Maths ku, tapi aku tetap ambil Matematik sebagai subjek Major ku semasa di Universiti. Bukan sebab pandai, tetapi malas sebenarnya. haha Kalau ambil subjek lain, rata-rata semua kena banyak membaca. Tetapi kalau matematik, bagi saya, cukup jika faham, ndak perlu susah-susah. Yang penting tahu logiknya, kenapa dan bagaimana untuk mendapatkan jawapan yang betul. Kalau kita sudah tahu jawapan tu betul, kita kena faham lah bagaimana untuk mendapatkan jawapan tersebut. Jangan pandai meniru ja. Memang tak akan faham-faham kalau kita asyik meniru ja. Kira macam jalan reverse lah ni, tahu jawapan dulu, baru lah cari jalan nya. Begitulah tips dia kalau belajar Matematik ni.

Semasa kami belajar dulu, belum ada lagi kelas tution. Kalau rasa lemah dalam sesuatu mata pelajaran, pandai-pandailah tanya cikgu ka atau tanya kawan-kawan. Kalau tak tanya, sesat jalan lah nampaknya. Di sekolah kami, setiap malam ada prep. Masa ni lah kami akan membuat ulangkaji bagi mata pelajaran yang lemah atau buat kerja rumah.

Malangnya, segala ilmu yang diperolehi ni, susah betul mau kasi turun ke anak-anak. Pernah cuba untuk ajar anak-anak mata pelajaran ni, memandangkan mereka susah hendak lulus matapelajaran matematik di sekolah.  Tetapi, cepat naik darah bila ajar anak-anak hehe. Suruh cikgu saja lah yang ajar.

Matematik ni sebenarnya tiada kerjaya yang khusus, kecuali kalau mahu jadi cikgu atau pensyarah. Tetapi dalam kehidupan kita semua ada unsur-unsur matematik. Masak nasi kena  tahu matematik, membeli barang kena tahu matematik, driving kena tahu matematik, tidur kena tahu matematik, segala-galanya lah. Tetapi matematik dalam kehidupan kita ni, cuma perkara asas sahaja. Bukanlah seperti yang kita pelajari dalam add maths kan. Apa pun, dari situ, kita belajar juga logik. Dalam kehidupan kita ni, logik lah yang menentukan segalanya. Jadi, penting juga kan matematik ni.

OK, satu petua yang saya amalkan semasa saya belajar. Setiap hari, cuba selesaikan sekurang-kurangnya 3 soalan matematik. Dengan syarat mesti faham dan tahu cara-cara untuk selesaikan masalah tersebut. Insya Allah, kalau diamalkan memang boleh lulus matematik. Tetapi, petua ni tak boleh diamalkan kalau sudah dekat mau exam. Jadi, mesti belajar dari awal lah. Tiada short cut untuk belajar matematik. haha.... Walau benci macamana pun, mesti kasi suka juga. OK, selamat berjaya dalam matematik.