Monday 28 August 2017

Sembang petang

Minum petang dengan bubur kacang + durian dari mak di Kg. Contoh. Sedap bah kan bubur kacang di campur dengan durian lagi... Durian tu mama beli di Kundasang. Musim durian kali ini, ndak berapa banyak buahnya. Cuma ada beberapa tempat saja di Kundasang. Mungkin ndak berapa menjadi buahnya dengan cuaca yang tidak menentu. Harganya pun dalam RM50 sekilo untuk durian kuning (durian tembaga) .... disebabkan bapa ku mahu juga, beli ja lah haha Ditimbang buah durian tu dalam sekilo lebih, jadi harganya sebiji dalam RM80. Penjual tu pun kopek lah sikit tunjukkan isi nya, mama nampak macam kuning lah... ya ya setuju saja. Tapi yang sedihnya bila sampai di rumah, bukan pulak durian kuning. Durian putih yang biasa saja. Mungkin tertipu lah mama dan bapa ku ni membeli durian.

Sambil minum petang hari tu, menghirup bubur kacang dan terasa-rasa durian tu, aku pun ceritakan pada suamiku... pasal mak bapa yang mungkin telah tertipu membeli durian. Suami ku pun cakap, selalunya banyak mana dia tipu pembeli nanti penjual tu akan merasa kerugian juga kadang lebih kurang sama nilainya. Begitu juga kalau kita kerja dan selalu claim yang lebih-lebih. Katakan kita telah mendapat pembayaran elaun sebanyak rm1000 secara tidak jujur (tipu lah katakan), nanti suatu masa Allah akan tarik balik nilai tersebut samada dengan cara kita kehilangan duit ka, kerosakan harta benda ka, kerosakan kereta ka.... dan sebagainya. Sebab tu, suami ku selalu ingatkan, janganlah claim yang bukan hak kita. Bila kita di balas nanti akan jadi lebih teruk lagi. Kadangkala bila dia outstation, ada elaun yang dia tidak claim. Begitulah dia. Sentiasa berhati-hati. Biarlah kalau ndak cukup duit, makan nasi berlaukkan sayur ja pun sudah cukup untuk mengalas perut. Bersyukurlah selalu pesannya lagi.

Dia cerita lagi, ada kawan sepejabat dengan nya mungkin akan diberhentikan kerja kerana mengambil hak orang lain, walaupun orang lain tersebut adalah orang yang sedang menjalani hukuman atau banduan. Jangan sekali-kali merosakkan masa hadapan kita hanya kerana duit beratus atau beribu ringgit sahaja.

Bersyukurlah dengan rezeki yang kita ada. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment