Thursday 1 May 2014

Qanaah

Tahu apa itu Qanaah? First time dengar perkataan ini. Petikan di bawah ini juga saya dapati dari catatan bapa saya... hehe mungkin ada baiknya saya kongsikan di sini kan...

Qanaah ialah kepuasan hati dengan rezeki yang ditentukan Allah. Dikatakan bahawa Allah menentukan lima perkara pada lima tempat iaitu:
1. Kemuliaan pada ketaatan
2. Kehinaan pada maksiat
3. Kehebatan pada ibadat malam
4. Himat kebijaksanaan pada perut kosong
5. Kekayaan pada sifat Qanaah

Dr. Hamka ada menyebut bahawa Qanaah ialah menerima dengan cukup.

Qanaah itu mengundang lima perkara:
1. Menerima dengan rela akan apa yang ada
2. Memohonkan kepada Allah tambahan yang pantas dan berusaha
3. Menerima dengan sabar akan ketentuan Tuhan
4. Bertawakal kepada Tuhan
5. Tidak tertarik oleh tipu daya dunia

Sifat Qanaah didik jiwa sentiasa bersyukur : Dr. Abdul Rashid Ahmad.
Qanaah : rela dan menerima pemberian Allah subhanahu wata'ala apa adanya. Orang yang mempunyai sifat Qanaah telah memagar hartanya sekadar apa yang dalam tangannya dan tidak menjalar fikirannya kepada yang lain. -- Dr. Hamka

Bersyukurlah dengan segala nikmat yang kita perolehi hari ini. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa kita tidak perlu berusaha mendapatkan yang lebih baik. Insya Allah, saya akan tetap bersyukur dengan ketetapan Mu.

1 comment:

  1. Ya seharusnya aku harus lebih bersyukur...syukur alhamdulillah. .ya Allah.

    ReplyDelete