Tuesday 29 April 2014

Memperkasakan ilmu

In India, ethnic unrest of indigenous Bodo tribes and Muslim settlers fought each other because of long - running land disputes. (Daily Express: Friday, July 27, 2012).

Petikan di atas, dan di bawah ini adalah catatan yang saya perolehi dari bapa saya. Saya cuma ingin berkongsi pengalaman beliau dalam bidang pendidikan yang saya aplikasikan dengan pengalaman saya menyekolahkan anak-anak.

Apabila saya kata hendak memperkasakan ilmu bermaksud: 
1. Pelajar sekarang agak kurang mengambil perhatian terhadap ilmu. Mereka lebih gemar menghayati bidang lain seperti hiburan, sukan dan melepak.

Ini memang tepat. Anak-anak saya sendiri, pada suatu ketika terlalu taksub dengan budaya Korea. Minat dengan lagu-lagu korea, penyanyi korea, cara berpakaian dan sebagainya. Sepertinya, semua yang terbaik adalah dari Korea. Anak lelaki pula setiap hari bermain bola sepak. Walaupun bersukan itu adalah perkara yang digalakkan di sekolah-sekolah, tetapi bagi pelajar pula, mereka hanya tertarik kepada sukan sahaja dan tidak tertarik langsung dengan sesi pembelajaran di sekolah. Acara melepak adalah salah satu penyelesai masalah untuk tidak menghadiri sesi pembelajaran.

2. Pelajar sekarang kurang minat membaca, baik buku mahupun dalam media elektronik (seperti internet, facebook etc. )

Internet dan facebook digunakan semata-mata untuk mencari kawan-kawan baru dan berchat dengan rakan-rakan sahaja. Ianya tidak digunakan sepenuhnya untuk mencari bahan-bahan bacaan atau pun sebagai pusat rujukan dan sumber. Jika dahulu semasa saya belajar, kemudahan ini ada, sudah tentu ianya sangat berguna. Untuk menambah bahan bacaan mereka, saya usahakan juga agar anak-anak meminjam buku-buku di perpustakaan yang berdekatan. Namun, saya pulak yang sentiasa beria-ia. Mereka seperti acuh tak acuh. Buku yang di pinjam juga kadang kala tidak di baca sehabisnya.  

3. Pelajar sekarang sekadar untuk memenuhi waktu dan berkawan di sekolah. Mereka kurang menghayati guru yang mengajar di depan mereka.

 Mereka merasakan sesi pembelajaran di sekolah amat membosankan. Ada yang tidak hadir ke sekolah kerana tidak dapat menghayati pembelajaran tersebut. Sebagai ibu bapa, kami juga amat tertekan bila ada anak yang tidak menunjukkan minat untuk belajar. Walau berbuih mulut menasihatkan anak-anak akan kepentingan ilmu tersebut kepada mereka, tetapi mereka seperti tidak memahami kepentingan tersebut. Saya juga beranggapan bahawa, menuntut ilmu tidak boleh di paksa. Ianya mesti lahir dari keinginan pelajar itu sendiri untuk mencari seberapa banyak ilmu yang mereka perlukan. Tetapi ibu bapa mestilah memberikan peluang dan ruang kepada anak-anak menimba ilmu. Membantu dalam mencari arah tujuan hidup mereka. Malangnya, apabila peluang dan ruang telah diberikan, pelajar tidak pula menggunakan sepenuhnya peluang tersebut. Ianya seperti sia-sia sahaja.   

4. Pelajar kurang membuat ulangkaji di rumah. Mereka hanya menyiapkan kerja rumah sahaja. Itu sahaja!

Ini juga suatu kenyataan. Anak-anak selalunya akan membuka buku mereka untuk menyiapkan kerja rumah yang telah diberikan oleh guru-guru. Saya juga rasakan bahawa guru-guru juga mengetahui akan perkara ini. Itu lah sebabnya guru-guru memberikan kerja rumah kepada pelajar. Saya lihat sendiri bahawa anak-anak saya juga tidak akan membuka buku-buku mereka semata-mata untuk mendapatkan ilmu. 

5. Pelajar sekarang kurang bertanya dan menyoal guru atau penceramah. Mereka kurang faham apa yang dibincangkan di hadapan mereka.

Jangankan bertanya soalan, jika di soal sekali pun, kadang kala anak-anak hanya menjawab sepatah sahaja soalan tersebut. Mereka kurang di beri latihan critical thinking. Atau mungkin mengeluarkan pendapat mereka mengenai sesuatu isu. Pelajar-pelajar kita hanya di asak dengan maklumat atau pengetahuan tanpa kita tahu bagaimana penerimaan mereka terhadap apa yang telah di ajar oleh guru-guru. Guru-guru pulak, mempunyai matlamat untuk  menghabiskan silibus dalam jangkamasa tertentu. Yang menerima padahnya adalah pelajar. 

6. Kurang membaca buku-buku yang ditetapkan sekolah. Sedangkan satu tajuk itu banyak bahan-bahan yang perlu di baca.

Pada masa sekarang, buku-buku sekolah bukan hanya terhad kepada buku-buku teks sahaja. Buku-buku kerja juga perlu ada bagi seseorang pelajar. Kebanyakan buku-buku kerja ini, jika dibelikan untuk anak-anak mencuba pelbagai soalan ramalan tahun-tahun lepas, mereka tidak menghabiskannya atau mencubanya walaupun terdapat jawapan bagi soalan-soalan tersebut. Di akhir tahun buku-buku tersebut, seperti tidak disentuh. Dengan kemudahan internet pulak, pelajar tidak tahu menggunakan kemudahan tersebut untuk menimba seberapa banyak bahan-bahan rujukan tambahan. Pelajar kita terlalu pasif, menerima apa yang diberi oleh guru sahaja. 

7. Simple research untuk menambah bahan ilmu yang dipelajari.

Saya perhatikan, methodologi yang digunakan untuk mengajar sekarang adalah amat berbeza semasa saya bersekolah dahulu. Di sekolah rendah umpamanya telah diperkenalkan cara untuk membuat simple research seperti di universiti. Ini satu perkembangan yang baik. Pelajar di latih untuk menyiapkan folio dan sebagainya. Namun, kadang kala tugasan tersebut disiapkan oleh kakak atau ibu bapa dan bukannya pelajar.

8. Too exam oriented. Bukan Ilmu oriented.

Ini bukan hanya tertumpu kepada pelajar, tetapi ibu bapa juga mempunyai pengharapan yang terlalu tinggi dari segi pencapaian pelajar di dalam peperiksaan yang diadakan. Pada mulanya saya juga begitu. Tetapi, setelah melihat kawan-kawan saya yang memberi pembelajaran secara homeschool kepada anak-anak mereka, sedikit demi sedikit saya dapat menerima bahawa, jika anak-anak kita gagal dalam sesuatu subjek, tidak semestinya mereka tidak boleh berjaya di dalam kehidupan mereka. Galakan yang sewajarnya haruslah diberikan kepada anak-anak untuk mencapai cita-cita atau keinginan mereka. Kadang-kadang, pelajar atau anak-anak amat tertekan dengan ujian dan peperiksaan yang dihadapi menyebabkan mereka tidak dapat menunjukkan prestasi yang baik.   

9. Kurang minat mempelajari Bahasa bangsa lain seperti France, German, Arab, Chinese etc.

Mempelajari bahasa lain amat berguna apabila pelajar tersebut mula bekerja. Dapat mempelajari bahasa lain semasa di dalam persekolahan adalah amat bermanfaat. Jangankan bahasa lain, bahasa Inggeris juga anak-anak semacam susah untuk menghayati dan mempelajarinya. Namun demikian, dengan adanya internet, pembelajaran bahasa lain sepatutnya semakin mudah. Pelajar hanya mahu mempelajari bahasa lain seperti Korea apabila mereka meminati sesuatu atau seseorang dari negara berkenaan. 

10. Kurang minat terhadap buku dan bahan bacaan. Mereka lebih minat menonton TV, benda-benda yang ajaib seperti handphone, ipad etc...

Generasi Y memang terlalu expose dengan penggunaan peralatan canggih seperti handphone, ipad etc. Ianya seperti satu tarikan yang amat susah untuk dilepaskan. Mungkin, guru-guru atau tenaga pengajar perlu mengubah cara pembelajaran atau pengajaran mereka dengan menggunakan alat-alat canggih ini untuk menarik pelajar-pelajar dari generasi Y ini.  

1 comment:

  1. Hahaha...saya setuju semuanya...terutamanya bab critical thinking tu...macamanala mau ada keupayaan untuk mengulas sesuatu isu atau buah fikiran jika input yang masuk ke otak pun kurang...hehehe..ibaratnya kurang ingredients untuk menghasilkan makanan yang sedap...hahaha..

    ReplyDelete