Thursday 13 July 2017

Suasana di wad bersalin

Pada 17 April 2017 yang lepas kami dikejutkan oleh mesej dari Dayah (anak yang kedua yang sudah mempunyai seorang anak 7 tahun). Kakak dia Piti , sudah pecah air ketuban. Mereka dalam perjalanan ke Hospital Likas, sudah. Masa tu aku baru sampai rumah dari pejabat. Lebih kurang dalam jam 6 petang. memandangkan bapa mereka kerja petang, jam 9:30 malam baru sampai rumah. Jadi kami suruh sahaja mereka yang menghantar Piti. Mungkin mahu bersalin sudah.

Dalam jam 10:30 malam, setelah kami makan malam, kami pun pergi ke hospital likas. Mahu menjenguk-jenguk Piti, mana tahu sudah bersalin, atau menunggu di dewan bedah. Sesampai kami di sana, kami tengok si Piti, dan ada seorang lagi perempuan muda yang juga sarat mahu melahirkan anak sedang duduk-duduk di kerusi. Kami tanya, ehhh napa duduk di sini. Malas di dalam kata anak ku, penuh. Sekali aku tengok di bilik tu, memang penuh ibu-ibu yang sedang menunggu melahirkan anak mereka. Ada lebih kurang 20 orang atau lebih lah ibu-ibu tersebut. Anak ku cakap, sejak dia sampai ada 2 orang ibu yang sudah melahirkan anaknya, di sebalik tabir di bilik tersebut. Lain lagi ibu-ibu yang dikejarkan ke bilik bedah.

Bagaimana keadaan mu tanya ku kepada anakku, dia menyatakan, baru 2cm sahaja bukaan. Lagi pun anak di dalam kandungannya songsang. Mungkin perlu pembedahan, tidak dapat melahirkan secara normal. Setakat ini , doktor sudah periksa dia sebanyak dua kali sejak dia sampai. Apa pun, buat masa tu, ibu-ibu tersebut hanya di suruh menunggu sahaja di luar bilik wad. Sejak dia sampai dari jam 6-7 petang, belum lagi dapat katil.

Semasa kami sampai, kami suruh suami dia makan, dan belikan juga air dan makanan untuk si Piti. Aku pun menemankan Piti sambil duduk-duduk di luar bilik operasi. Memandangkan kerusi terhad, duduk sahaja di atas lantai. memang sejuk lah.... Ndak lama, Piti di panggil untuk mengisi borang kemasukan ke wad. Lebih kurang dalam jam 12 mlm baru lagi Piti di suruh masuk wad, dan disediakan katil. Setelah dia masuk wad, kami pun beredar. Esok kami akan datang. Sementara itu, pada mlm itu juga seorang saudara abang dari Kota Marudu telah meninggal di tingkat 3. kami pun melawat sebentar keluarga arwah sebelum beredar balik ke rumah.

Keesokan harinya, kami datang melawat jam 12:30 tengahari, kami dimaklumkan yang Piti akan di bedah pada jam 2 petang. Bilik nya yang paling hujung sekali. Di sepanjang perjalanan ke bilik Piti, terdapat katil-katil ibu-ibu yang hendak bersalin. di setiap bilik, memang penuh, dalam 6 katil setiap bilik, di luar bilik pun ada ibu-ibu yang sedang menunggu masa untuk bersalin. Pemandangan yang sungguh sibuk, di mana doktor dan nurse akan mengenalpasti ibu mana yang akan bersalin selepas seorang di surung ke bilik bedah. Walaupun saya pernah di masukkan ke wad sebelum ini. tetapi, keadaan di wad bersalin sangat berbeza. Tiada beza samada ianya waktu rehat, waktu pagi atau tengah malam. Doktor dan nurse, sentiasa sibuk.

sebelum pembedahan
Pada jam 1:00 tengahari lebih, anak ku telah diberikan baju bedah. Nurse telah menyuruh untuk bersiap-siap menjalani pembedahan pada jam 2 lebih nanti. Dalam jam 2:15 petang, Piti di surung masuk ke bilik pembedahan. Sementara menunggu, kami pun balik ke rumah dahulu, mandi, makan. Sementara anak ku 2 org menunggu di luar bilik bedah.

Kami balik semula ke hospital pada jam 5 petang, Piti belum lagi keluar dari bilik bedah. orang yang masuk kemudian dari dia pun sudah keluar. Mungkin Piti belum sedar kali. kami masih menunggu lagi. Dekat jam 6 petang baru lah Piti keluar dari bilik bedah bersama baby. Comel nya baby, kecil sangat. Baby seberat 2.4 kg.  Syukur alhamdulillah. 



2 bulan sudah

3 bulan


No comments:

Post a Comment